هنگامی که میخواهید پورتالی برای آموزش مجازی برای بزرگسالان با سطح تحصیلات پایین راه اندازی کنید ضروری است تمامی طرح های آموزشی و عناصر چند رسانه ای را در خصوص اینکه این عناصر چگونه با هم برای آموزش به مخاطبان خاصتان کار میکنند در نظر بگیرید.

 

به عنوان یک طراح دوره های آموزشی شما باید متغیر های زیادی را برای ایجاد یک دوره آموزش الکترونیکی موفق در نظر بگیرید. اولین متغیر مخاطب شماست. در حین تحلیل بسیار مهم و حیاتی است که داده هایی مانند سن، جنس، مهارت های کار با رایانه، مهارت های زبانی و سطح آموزش مخاطبان خود را از ایشان جمع آوری و تحلیل کنید.
یکی از چالش هایی که طراحان دوره های آموزش مجازی با آن ها روبرو هستند سطح پایین مهارت های کامپیوتر و زبان در نزد فراگیران و دانشجویان مجازی است. از آن جا که بیشتر دوره های استاندارد آموزش مجازی با زبان انگلیسی ارائه میشود و مستندات علمی و فنی عموما به این زبان منتشر میشوند چالش هایی برای افرادی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم استفاده میکنند و یا در مهارت های کامپیوتری زیاد پیشرفته نیستند در استفاده از پورتال های آموزش مجازی به وجود خواهد آمد.
این چالش ها را میتوان با به کارگیری 5 نکته در طراحی سیستم ها و پورتال های آموزش مجازی به حداقل رساند:
1-    طراحی رابط کاربری ساده در سیستم های آموزش مجازی
طرح ناوبری و نویگیشن ساده و پرهیز از پیچیدگی به فراگیران مجازی کمک میکند تا به راحتی در پورتال آموزش مجازی پیمایش کنند. استفاده از یک ظاهر پیچیده میتواند به سادگی ذهن و تمرکز فراگیران را از محتوا و متن به حاشیه معطوف کند. سادگی در طراحی و توجه به نکات به ظاهر بی اهمیت (مانند اینکه همه دکمه ها برچسب داشته باشند و …) کمک بزرگی به مخاطبان خواهد بود.
2-    در محتوا از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید.
.پیچیده ننویسید اما در صورت ضرورت برای کلمات سخت و پیچیده فنی از راهنماهای تلفظ متنی و صوتی استفاده کنید و یا معانی آن ها را در جای مناسب شرح دهید.
3-    استفاده حداکثری از اینفو گرافی
یک تصویر به اندازه هزار کلمه تاثیرگذار است. اینفوگرافی های مفهومی و زیبا طراحی کنید. در جایی که کلام موضوع را پیچیده تر میکند از تصاویر اینفوگرافی، نمودارها و … استفاده کنید.
4-    صوت و تصویر را تلفیق کنید
اگر جایی لازم است که از توضیحات صوتی برای شرح و بسط مفهومی استفاده کنید حتما همزمان با پخش صوت از متن همزمان یا …. استفاده کنید. همچنین دراینفوگرافی ها سعی کنید توضیح اینفوگرافی به صورت صوتی باشد.
5-    متن صوتی کل دوره را ارائه کنید.
بسیاری از مخاطبان احتمالا در زمان هایی غیر از نشستن پشت کامپیوتر و یا تبلت خود مایل به استفاده از دوره های آموزش مجازی هستند. ارائه متن صوتی دوره به کاربر کمک میکند در مواقعی مثل رانندگی یا نشستن در تاکسی یا در حین قدم زدن از محتوای دوره آموزشی شما استفاده کند. بنا بر این امکان دانلود محتوای آموزشی را در پورتال آموزش مجازی فراهم کنید.