چنانچه یک وب سایت خبری داشته باشید، احتمالا صبح هر روز قبل از شروع کارتان، و هر شب قبل از خواب وب سایت الکسا  و رتبه وب سایتتان را کنترل می کنید یا اگر هم اهل اینترنت گردی و وب گردی باشید باز هم احتمالا هر چند وقت سری به الکسا می زنید تا از رتبه دیگر وب سایت های خبری در الکسا اطلاع پیدا کنید و ببینید کدامیک در رتبه های بالاتری هستند.

 

البته بعضی کارآشنایان اینترنت از سیستم رتبه بندی الکسا انتقاد میکنند و میگویند که افزایش رتبه در این وب سایت (الکسا) حتما به معنی بازدید بالای  یک وب سایت نیست، چون اگر شما همین الان لیست بالاترین های الکسا را مرور کنید، شاید از حضور بعضی از وب سایت های غیر مشهور کاملا متعجب شوید. اما به علت فقدان سامانه های قابل اعتنا تر در حوزه رتبه بندی رتبه بندی در وب، این وب سایت (الکسا) به هر حال به یک مرجع مهم و قابل اعتنا در خصوص تعداد بازدید کنندگان وب سایت ها بدل شده است، به هر حال ما در ادامه نگاهی انداخته ایم به سیستم رتبه بندی وب سایت الکسا.

الکسا چیست و چکار میکند؟
الکسا یک وب سایت اینترنتی است که وظیفه آن گردآوری اطلاعات ترافیک داده در سطح شبکه جهانی اینترنت است. قسمتی از این داده ها به صورت کاملا مجانی روی وب سایت الکسا برای استفاده مخاطبین عام انتشار یافته است. به همین دلیل شما می توانید از اینکه در کل دنیا و در کشورهای دیگر و در هفده طبقه بندی متنوع، کدام وب سایت ها بیشترین بازدید را دارند سر در بیاورید. وب سایت الکسا ضمنا آمار بازدیدها از وب سایت ها را در دوره های هفتگی تا شش ماهه ارائه میکند. روش ورود به وب سایت، عباراتی که  بیشتر جستجو میشوند و همینطور جمعیت شناسی رده های سنی و جنسیت کاربران  از سایر مواردی است که وب سایت الکسا به کلیه مخاطبین به صورت کاملا مجانی و رایگان ارائه میدهد. اما در کنار این فعالیت ها و خدمات رایگان و مجانی، وب سایت الکسا فعالیت تجاری و در آمد زایی خود را هم دارد و داده هایی علاوه بر اطلاعات رایگان و مجانی را در جهت افزایش رتبه وب سایت شما ارائه می کند. از این خدمت دقیقا به عنوان سئو و یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یاد میشود.
از یک شرکت مستقل تا عضوی از آمازون
الکسا در سال ۱۹۹۶ میلادی تحت عنوان یک شرکت جدید شروع به کار کرد، ولی درست 3 سال بعد یک غول اینترنتی به نام آمازون که یک فروشگاه اینترنتی مخصوص کتاب است، شرکت الکسا را خرید. امروز ۳۰میلیون وب سایت در الکسا رتبه بندی شده است الکسا ماهیانه قریب به ۹ میلیون بازدید دارد. الکسا نام خود را با الهام از کتابخانه اسکندریه مصر انتخاب کرد. معروف است که در کتابخانه اسکندریه مصر کل دانش بشری جمع شده بود. الکسا نیر همین ادعا را در اینترنت دارد.

بیشتر بخوانید
ابزارهای آنالیز بک لینک

الکسا چطور کار می کند؟
طرز کار وب سایت الکسا استفاده از نوار ابزاری است که روی مرورگر نصب می شود. هر زمان کاربران به وب سایت های مختلف سر میزنند، نوار ابزار وب سایت الکسا داده های این بازدیدها را به سرور الکسا ارسال میکند و عاقبت رتبه یک وب سایت مشخص می شود. ضمنا، برخی صاحبان وب سایت ها می توانند با ثبت وب سایت خود در وبسایت الکسا به این وب سایت اجازه دهند که از داده های ترافیک وب سایت استفاده کند. در زمان نگارش این مقاله در رتبه بندی الکسا در ایران گوگل، بلاگفا، یاهو، ورزش سه و موتور جستجوی اسک در رده های یک تا پنج قرار دارند.