امروزه طراحی پورتال و پورتال های اینترنتی به عنوان یکی از نیازمندی های اصلی روابط عمومی ها مطرح شده اند.  با رشد روز افزون ضریب نفوذ اینترنت در کشور و توسعه فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت، تغییر مسیر نظام اطلاع رسانی کشور از شیوه سنتی به روش های جدید را اجتناب ناپذیر کرده است.

 

دولت سال هاست که با درک این موضوع هزینه های کلانی را جهت تغییر سمت و سوی نظام اطلاع رسانی کشور پرداخته است. اما آیا صرف پرداخت هزینه های کلان در این حوزه ضامن موفقیت است؟ آیا روابط عمومی سازمان ها به عنوان مهمترین متولیان اطلاع رسانی در کشور ، استراتژی مناسبی جهت استفاده از این منابع را داشته اند؟ ابزار پیاده سازی مفهومی به نام روابط عمومی الکترونیکی چیست؟
طراحی پورتال و پورتال های اینترنتی یکی از قوی ترین ابزارهای روابط عمومی ها جهت پیاده سازی روابط عمومی الکترونیکی هستند.
اما پورتال چیست؟
ما در مقالات متعددی از جمله مقالاتی در همین وب سایت (مثل این مقاله) به تفصیل به معرفی پورتال پرداخته ایم.  و پورتال را وب سایتی دانسته ایم که با اتصال یکپارچه به منابع مختلف منابع محتوایی را جمع آوری کرده و به صورت یکجا ارائه میدهد.
وظیفه اصلی روابط عمومی مدیریت نظام مند اطلاعات است. یکی از وجوه مدیریت اطلاعات جمع آوری و دسته بندی اطلاعات است. این کاری است که پورتال برای آن طراحی شده است. پورتال در یک طرح امنیتی میتواند اطلاعات را از منابع مختلف اطلاعاتی درون سازمان ویا بیرون سازمان جمع آوری کرده، دسته بندی کند و در یک دریچه واحد ارائه دهد. همچنین پورتال ها با قابلیت حقوق دسترسی به مدیران روابط عمومی این امکان را میدهند که هر بخش از پورتال را در اختیار بخشی از سازمان قرار دهد. به این ترتیب اطلاعات از مبادی تولید اطلاعات مستقیما وارد پورتال شده و مدیر و یا کارشناسان روابط عمومی پس از بررسی آن ها را تاییذ میکنند. بدین ترتیب اطلاعات مستقیما پس از تولید دسته بندی و منتشر میشوند.
از دیگر ویژگی های پورتال (پس از ویژگی دست ه بندی و انتشار) امکان برقراری ارتباطات با مخاطبین سازمان است. این ویژگی پورتال است که آن را از رسانه های سنتی ممتاز و متمایز میکند. ابزارهای تعاملی پورتال به مدیر روابط عمومی این امکان را  امیدهند که مستقیم و بلاواسطه با مخاظبان در ارتباط باشد. این مخاطبان میتوانند ارباب رجوع سازمان و یا اصحاب رسانه باشند. بنا براین پورتال ها در سرعت انتقال مفاهیم و اطلاعات نیز در فرآیند روابط عمومی الکترونیک تاثیر گذار هستند.