شرکت دخانیات ایران به نقل از سایت آن (irtobacco.com) در سال 1307 با هدف توسعه و پیشرفت صنعت دخانیات کشور شکل گرفته است، با احتساب زمانی نزدیک به یک قرن. انتظار می رود در این بازه زمانی طولانی شرکت دخانیات ایران پیشرفت های چشمگیری را شاهد باشد ولی از منظر تکنولوژی و فناوری، وب سایت شرکت مخابرات ایران دارای ایراداتی است که در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

پس از ورود به وب سایت شرکت دخانیات ایران اولین نکته ای که مورد توجه قرار می گیرد، رنگ بندی سرد و بی روح آن است که استفاده زیاد از رنگ خاکستری و مشتقات آن باعث سرد به نظر رسیدن ظاهر سایت شده است. استفاده از تونالیته رنگ صورتی و بنفش در هدر و بکگراند متن ها هم کمکی به جذاب شدن گرافیک این وب سایت ننموده است. در کل طراحی گرافیکی وب سایت چندان جدید و به روز به نظر نمی رسد.

وب سایت شرکت دخانیات ایران دارای یک منوی افقی زیر هدر و یک منوی عمودی در سمت راست وب سایت است. رنگ mouse over در زیرمنوهای منوی ناوبری بالا به رنگ سفید است که با توجه به روشن بودن بکگراند، باعث ناخوانایی منوها می شود که از جمله موارد رعایت نشده از نظر طراحی تجربه کاربری در این وب سایت است. همچنین در منوی سمت راست وب سایت، به عنوان بکگراند mouse over از رنگ زرد مایل به نارنجی با رنگ نوشته سبز رنگ استفاده شده که از دید طراحی و گرافیک رنگ ها کاملا نامتناسب و غیراستاندارد انتخاب شده اند.
به علاوه بعضی از لینک های منوی سمت راست وب سایت، دو خطه هستند که باعث به هم ریختن اندازه بین منوها شده است.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت ورزش 3

وب سایت شرکت دخانیات ایران از یک اسلایدر با سایز بسیار کوچک بهره می برد که بسیار کند بوده و امکان تغییر اسلاید توسط کاربر نیز وجود ندارد.

ستون سمت راست به غیر از منو و ستون سمت چپ تماما به بنرهایی اختصاص یافته که بعضا بدون کاربرد به نظر می رسند. به عنوان مثال بنری در ستون سمت راست برای اطلاعات پنل اس ام اس و ایمیل گنجانده شده که با کلیک روی آن در پنجره جدید، یک تصویر باز می شود که اطلاعات تماس با شرکت دخانیات ایران در آن گنجانده شده است با دو زبان فارسی و انگلیسی. به نظر می رسد بیشتر هدف نمایش اطلاعات تماس با شرکت دخانیات ایران برای انگلیسی زبانان بوده است که البته بسیار عجیب به نظر می رسد، زیرا باید این سوال پرسیده شود که تنها اطلاعات تماس یک سازمان به زبان انگلیسی، به درد کدام انگلیسی زبانی می خورد؟
به علاوه حتی اگر نمایش اطلاعات به زبان انگلیسی در وب سایت شرکت دخانیات ایران اصولی هم باشد نیازی به درج تصویر نبود. به جای تصویر می بایست از یک صفحه برای درج اطلاعات تماس استفاده می شد که کمترین مزیت استفاده از صفحه وب به جای تصویر سرعت لود شدن آن است.

ستون وسط این وب سایت، به اخبار سایت اختصاص یافته است با این توضیح که هر خبر شامل تصویر می شود اما هیچکدام از این تصاویر از سایز و اندازه یکسانی تبعیت نمی کنند که همین مساله باعث به نظر رسیدن به هم ریختگی در صفحه اول وب سایت شده است.

بیشتر بخوانید
5 تکنیک موثر برای طراحی وب سایت ریسپانسیو

اوضاع و احوال صفحات داخلی وب سایت شرکت دخانیات ایران هم چندان تعریفی ندارد. چنان که در یکی از صفحات داخلی ستون سمت چپ، تبدیل به نمایش ساعت و وضعیت آب و هوا و آمار بازدید از سایت می شود. فونت ها هم در صفحات داخلی با صفحه اصلی یا به کلی متفاوت است و یا سایز یکسانی ندارند.

در آخر اینکه تهیه نکردن نسخه موبایل مناسب و همچنین نسخه انگلیسی، طراحی نامناسب صفحه تماس با ما و استفاده نکردن از فرم تماس اختصاصی، استفاده از به اصطلاح نور زیاد اطراف لوگو و لینک نشدن لوگو به صفحه نخست، همچنین فاصله زیاد بین فیلد جستجو و تصویر ذره بین به عنوان آیکون جستجو از جمله موارد رعایت نشده در طراحی و اجرای این وب سایت هستند.