وب سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نشانی iccima.ir به نوعی مرکز اطلاع رسانی و پل ارتباطی متقاضیان فعال در این حوزه ها با مسوولان این اتاق در فضای مجازی است.

 

این وب سایت که با محول شدن بخش خدمات اتاق به وب سایت های شهرستان‌ها تا حدود زیادی خبرمحور شده و همچنین با توجه به نقش کلیدی که این اتاق در بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی کشور دارد ممکن است روزانه از سوی بسیاری از افرادی که در حوزه های اقتصادی فعال هستند رصد شود. این وب سایت حتی از سوی کاربران غیرایرانی نیز به دلیل صادرات و واردات مورد بررسی قرار می گرد، بنابراین لزوم داشتن طراحی زیبا و استاندارد برای این وب سایت غیرقابل چشم پوشی است. در نگاه اول به این وب سایت موردی که بیشتر جلب توجه می کند، فقدان ساختاریافتگی و چیدمان صحیح و استاندارد قسمت های مختلف در صفحه اول است. با توجه به اینکه صفحه اول باید اخبار قسمت های مختلف را پوشش دهد، استفاده زیاد از تب منو برای این منظور کار صحیحی نبوده و بهتر بود بخشی از اخبار به جای استفاده از این منو به وسیله اسلایدر یا جعبه ای تصویری تحت پوشش قرار می گرفت. در کنار این موارد، استفاده از اسلایدر در زیر تب منو و در کنار محتوای آن به اشتباه کاربران منجر می شود؛ چرا که آن را مرتبط با اخبار نمایش داده شده در کنار خود می پندارند. نمایش ندادن اسلایدر در بیشتر اوقات از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. در طراحی این وب سایت از دو رنگ آبی تیره و قرمز استفاده شده است. علاوه بر این دو مورد از رنگ های آبی روشن، نارنجی و سبز در ساخت این قالب بهره گرفته شده که با دو رنگ اصلی کنتراست خوبی ندرد و موجب می شود وب سایت جلوه ای نداشته باشد. بی توجهی به استفاده از اندازه مناسب برای فونت به خصوص در صفحه اول و به طور کلی استفاده از فونت اندازه های متنوع و رعایت نکردن ارتفاع میان خطوط در تمامی صفحات از جمله مواردی است که از نظر تایپوگرافی می توان به آن اشاره کرد.
حالت غیراستاندارد انتخاب تب ها در تب منوهای صفحه اول، عنوان نداشتن برخی از صفحات، در دسترس نبودن جعبه جست‌و‌جو در صفحات، بهره نگرفتن از طراحی واکنش گرا، طراحی نکردن صفحه 404 اختصاصی، عدم بهره گیری از فرم تماس در صفحه تماس، طراحی نادرست فرم ارسال نظر، کم بودن محتوا بیش از حد استاندارد در برخی از صفحات، مطابقت ندادن طراحی نسخه انگلیسی با فارسی و استاندارد نبودن طراحی آن و استفاده بیش از حد از لینک به جای ساخت دکمه در وب سایت از جمله مواردی است که در طراحی و اجرای این وب سایت به آن پرداخته نشده است. در آخر اینکه می توان از وب سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان یک وب سایت منسوخ از نظر طراحی که به هیچ وجه مطابق با استانداردهای روز نیست یاد کرد.