وب سایت ایران به نشانی iran.ir که یکی از وب سایت های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، مرجعی است که با هدف ارایه خدمات الکترونیکی و همچنین مطالب مورد نیاز و مرتبط به کشورمان راه اندازی شده است.

 

به نظر می رسد گردآوری فهرستی از تمامی وب سایت های ایرانی و همین طور ارایه سرویس پست الکترونیکی از اهداف اصلی ساخت این وب سایت محسوب می شود، ولی در ارایه دیگر اطلاعات وابسته به اسم کشورمان و موضوعیتی که این اسم به وجود می آورد نیز به خوبی کار شده است.
در طراحی این وب سایت برخلاف بسیاری از وب سایت های دولتی کمتر شاهد نقاط ضعف یا حتی نادرست هستیم، ولی باید اعتراف کرد برای وب سایتی که نام کشور عزیزمان را یدک می کشد و رسالت آن گردآوری مطالب مرتبط با این نام است می توان طراحی زیباتری در نظر گرفت.
در نگاه اول به این وب سایت چیزی که بیش از پیش جلب نظر می کند سرعت بالای تعویض اسلایدر و بهره گیری نکردن از انیمیشن برای تعویض عکس ها است. همچنین استفاده بیش از حد از رنگ آبی با توجه به اینکه از رنگ مکمل و گرم در کنار آن استفاده نشده است، به خستگی بیش از حد کاربران منجر می شود.
برای طراحی این وب سایت از فونت یکان استفاده شده است، اما استفاده از سایزهای متفاوت در فونت و رعایت نکردن ارتفاع میان خطوط و فاصله میان کلمات نیز از جمله موارد رعایت نشده از نظر تایپوگرافی این وب سایت است که موجب شده متن ها ظاهر خوب و یکسانی نداشته باشند.
طراحی نامتعارف اندزه جعبه جست‌وجو و همچنین بسته نشدن صفحه باز شده نتایج آن با استفاده از کلیک، باز نشدن عکس های موجود در بخش های گالری در همان صفحه و همچنین ساختار نسبتا پیچیده نقشه وب سایت از نکات قابل توجه در طراحی تجربه کاربری این وب سایت است.
زمانبر بودن مراحل و درخواست برخی از اطلاعات شخصی کاربران در ثبت نام پست الکترونیکی، لود نشدن کد امنیتی در ارسال نظر، مجزا نبودن هدر با محتوا در بعضی از صفحات داخلی، طراحی نامناسب منوی پانوشت، لینک نشدن صفحه اصلی به صفحه اول در پانوشت، موجود نبودن برخی از نقشه های شهرها در صفحه نقشه، طراحی غیریکسان جعبه ها در صفحه اوقات شرعی و آرشیو نشدن اخبار دسته بندی شده از جمله نکات رعایت نشده در طراحی و اجرای این وب سایت است.