روند ظهور تغییرات در خدمات حوزه فناوری اطلاعات رو به افزایش است و به جرات می توان ادعا کرد، روزی نیست که سرویسی جدید در این بازار تعریف و ارایه نشده یا خدمات موجود آن با توسعه یا دگردیسی مواجه نشوند. در شرایط رقابت تنگاتنگ سرویس دهندگان برای کسب سهم بازار، تنوع طلبی سرویس گیرندگان و رشد روزافزون فناوری های نوین، پیمایش چنین مسیری در بازار کاملا طبیعی بوده و آنچه دستاورد آن خوهد بود، بی شک منافع تمامی نقش آفرینان بازار را تامین می کند؛ هر چند سهم مشتریان در ای سفره منفعت بیشتر است. اما باید بدانیم که سیر تطور ایده از ذهن خالق تفکر تا تبدیل آن به محصولی در لباس سرویس، اگر مبتنی بر بهروش ها و منطق حاکم بر تجارت باشد، راهی ساده و بدون چالش نیست.

کمابیش ایده های ارایه خدمات، می توانند در اذهان هر فردی خلق شوند، اما یکی از الزامات اساسی در پیدایش محصولی موفق، پالایش ایده ها و زدودن زواید از ایده خام در جهت پروراندن آن است. اولویت گذاری، تدوین اسناد مورد کسب و کار، مستندسازی خروجی ها و اهداف و امکان سنجی تحقق آرمانی هر ایده، از اقدامات این فاز هستند. ممکن است ایده پردازی بر بنیان تخیل و نشأت گرفته از خلاقیت فردی باشد، اما تصفیه ایده ها بدون تردید کاری جمعی و منطبق بر قواعد تحلیلی و ارزیابی میدانی خواهد بود. پس از اینکه ایده ای از معبر پرخطر پالایش گذر کرد، به ایستگاه نمونه سازی و تست می رسد؛ جایی که با هدف صحت سنجی نتایج، رفتارهای نقش آفرینان فرضی خدمات به گونه ای واقعی اما سختگیرانه مورد پایش قرار گرفته و شبیه سازی می شود. در صورت توفیق در این فاز، می توان گفت که دیگر مجوز تولد سرویس صادر شده و زمان آن فرا می رسد که با بهره گیری از راهبردهای بازاریابی، جامعه مخاطب را از ابداع نوین آگاه کرده و ایشان را به استفاده از آن ترغیب کنند؛ فرایندی که در یک کلام با عنوان «تجاری سازی» از آن یاد می شود.
به یاد داشته باشیم که فرایند تعالی در تجاری سازی امری تکاملی است، بدان معنا که به صورت تکرارشونده و متوالی، مراحل طراحی، اجرا، تست و اعمال اقدامات اصلاحی ناشی از نتایج آزمون، باید بر پایه مدلی همچون چرخه دمینگ (Deming Cycle) به انجام برسد.
هر چند نوآوری و خلاقیت ذاتی ریشه اصلی توفیق تجاری سازی یک محصول است، اما مراعات سلایق مشتریان، چابکی در پیمایش گام های طراحی و توسعه، مدیریت هزینه های تولید و عرضه مناسب با تبعیت از اصول بازاریابی، از عوامل تعیین کننده برای تضمین موفقیت ایده پردازان سرویس است.