اهمیت معماری محتوا در طراحی سایت چیست؟ آیا اصولا قبل از طراحی سایت نیازی به معماری محتوا هست؟ راز موفقیت برخی از وب سایت های تجاری چیست؟ چرا وقتی وارد بعضی از سایت ها میشویم دقایقی طولانی و بدون اینکه متوجه باشیم در آن سایت به این طرف و آن طرف میرویم اما در سایت دیگری یک دقیقه هم توقف نمیکنیم؟

 

طراحان سایت زیادی را دیده ام که میگویند طراحی سایت بسیار آسان است. بعد از گرفتن سفارش از مشتری همان فرمول همیشگی را اجرا میکنیم. یک صفحه درباره ما، یک صفحه تماس با ما، یک صفحه محصولات و … کار تمام است. در این حالت سایت طراحی شده مانند هزاران سایت دیگری که با همین فرمول طراحی شده اند کمترین موفقیتی در جذب مخاطب نخواهد داشت. اما چاره کار کجاست؟ مگر طراحان سایت کار دیگری غیر از این باید انجام دهند؟
پاسخ به سوال بالا یک عبارت دو کلمه ای است: معماری محتوا؛ معماری محتوا یا Content structure فعالیتی است که در پروژه های طراحی سایت پیش از فرآیند آغاز طراحی شروع شده و نقشه راه یک پروژه طراحی سایت است. معماری محتوا است که مشخص میکند اجزای مختلف یک وب سایت چه چیزهایی هستند؟ ارتباط این اجزا با هم چگونه است؟ نیازمندی های مخاطبان را در یک وب سایت چگونه باید پاسخ گفت و یا اصلا نیازمندیهای مخاطبان بالقوه این وب سایت چیست؟ فعالیت تدوین ساختار و معماری محتوا در گام اول با شناخت و تحلیل کسب و کار مشتری آغاز میشود. منابع شناخت کسب و کار مشتری به صورت خلاصه خود مشتری، رقبای وی و وب سایت هایی که در زمینه مشابه کار میکنند هستند. در گام دوم نیازمندی های مشتری در حوزه طراحی سایت استخراج میگردد. در گام سوم نمونه های مشابه اجرایی در حوزه کسب و کار مشتری بررسی میگردد. حاصل این فرآیند برای شرکت طراحی سایت، درک صحیحی از کاری است که میخواهد انجام دهد. نتیجه این فرآیند یک ساختار مناسب و علمی در فرآیند طراحی سایت است. حاصل این فعالیت ها وب سایتی است که در آن نظام طبقه بندی و مسیرهای دسترسی به محتوا به صورت مناسبی پیاده سازی شده است. محتواهای موجود به شکل مناسبی چیدمان شده است ارتباط صفحات به طرز صحیحی برقرار و مشتری پس از مراجعه به این وب سایت با صرف کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات و محتوا را دریافت میکند.