سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی به آدرس ncr.ir که این روزها بیشتر از هر وقت دیگری مورد بازدید واقع می شود، دارای ایرادهایی از نظر طراحی و پیاده سازی است که برطرف کردن آنها می تواند به راحتی هر چه بیشتر کاربران کمک کند.

در طراحی این سامانه سعی شده برخی از اصول طراحی تجربه کاربری به منظور جلوگیری از اشتباه کاربران در روند ثبت نام پیاده سازی شود، اما با این حال در نگاه اول سادگی و نداشتن یک طراحی ظاهری مناسب نظر کاربر را جلب می کند.
در صفحه اول با استفاده از یک دیاگرام مراحل مربوط به ثبت نام دیده می شود اما با این حال هیچ راهنمایی به منظور کلیک کردن روی دایره ها برای نمایش بیشتر توضیحات هر مرحله نشده است و خود دایره ها و دیاگرام نیز به تنهایی گویای این نکته نیستند.
همچنین استفاده نکردن از لینک مربوط به هر مرحله در پایین توضیحات کار را برای کاربر با کمی سختی همراه می کند؛ چرا که پیدا کردن لینک مربوطه در منوی کناری می تواند با اشتباهاتی همراه باشد.

در پایین صفحه اول از سه جعبه به منظور هدایت کاربران به صفحه مربوطه بهره گرفته شده که متاسفانه به دلیل استایل نامناسب و فقدان تغییر شکل ماوس به هنگام رفتن روی آنها کاربر دچار گمراهی می شود.
طراحی نامناسب هدر سایت در کنار تعبیه نکردن قسمتی به عنوان پانوشت صفحه و همچنین استفاده زیاد از دو رنگ اصلی این وب سایت از جمله ایرادهایی است که به کاهش کیفیت طراحی ظاهر و خستگی منجر شده است.

بیشتر بخوانید
تصویرهای متحرک و جستجو در وب سایت های دولتی

در آخر اینکه همخوانی نداشتن تصاویر هر گزینه با موضوع آن در منوی کناری و کوچک بودن اندازه نوشته های آن، استفاده نکردن از جعبه جست و جو در قالب سایت، فقدان طراحی واکنش گرا، استفاده از متن انگلیسی processing به جای بهره گرفتن از معادل فارسی آن در کنار استایل نامناسب فرم ها و جداول و همچنین دکمه ها برخی از مهم ترین ایرادهای موجود در طراحی و پیاده سازی این سامانه است؛ سامانه ای که یقینا با هدف سادگی و کارآمد بودن ایجاد شده، ولی اصلاح نکردن نکاتی از این دست می تواند در نتیجه کارش تاثیر بگذارد.