بررسی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ict.gov.ir درگاهی است که وظیفه اصلی آن اطلاع رسانی آخرین اخبار مربوط به این وزارتخانه، نهادهای مرتبط و همین طور مسایل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است.

طراحی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
در نگاه اول به سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، متوجه متوازن نبودن صفحه می شویم، رعایت نکردن سایزبندی مناسب در چیدمان اجزای مختلف صفحه، به خصوص منوها و همین طور استفاده از عکس هایی که علاوه بر اینکه آدرس دهی نشده اند حاوی مطلب خاصی برای انتقال به کاربر نیستند، باعث به وجود آمدن یک فضای نسبتا زیاد در پایین صفحه و از بین رفتن توازن و وزن آن شده است.

در طراحی های قدیمی، ما شاهد ساخت دکمه ها با عکس ها به صورت مستقیم بودیم که امروزه کمتر از این روش در طراحی ها استفاده می شود. تعدد دکمه های ساخته شده با عکس و از طرفی کیفیت پایین و یکسان نبودن ظاهر آنها به جای ساخت دکمه های اختصاصی، از نقاط ضعف در طراحی این سایت محسوب می شوند.
قرار نگرفتن اسلایدر در جای خود و افکت نامناسب آن به همراه توجه نکردن به اهمیت و اولویت بندی موضوعات در ساخت و جای دهی منوها در نقاط مختلف صفحه از نکات رعایت نشده در طراحی تجربه کاربری این سایت است.
در مطالب سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصاویر بندانگشتی استفاده شده که سایز یکسانی ندارند؛ به علاوه از رنگ هایی از خانواده آبی در کنار رنگ هایی نظیر سبز بهره گرفته شده که شاید همخوانی زیادی با هم نداشته باشد و در کنار استفاده از عکس های با کیفیت پایین در قسمت های مختلف، جلوه سایت را خدشه دار کرده است.
استفاده از رنگ های متفاوت در پس زمینه منوهای سمت چپ و راست و قرار نگرفتن منو سمت چپ در جای خودش، استفاده از یک فرمت برای تمامی صفحات داخلی، یکسان نبودن طراحی نسخه فارسی و انگلیسی سایت با همدیگر، عدم طراحی مناسب صفحه 404، در نظر نگرفتن منو سمت راست در بعضی از صفحات داخلی و استفاده کردن از رنگ مشکی که کنتراست مناسبی روی آبی ندارد، به عنوان رنگ نوشته فوتر در صفحات داخلی از نکاتی است که در طراحی و اجرای سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن دقت نشده است. تعبیه ابزارهای لازم برای کاربران در کنار اطلاع رسانی دقیق و مرتبط با حوزه فعالیت این وزارتخانه از نقاط قوت فعالیت این درگاه است.
به هر حال بهتر بود از طراحی متفاوت و نوین تری نسبت به طراحی های سازمانی معمول همیشگی برای سایت  وزارتخانه ای که به نوعی مرجع فضای مجازی محسوب می شود استفاده می شد.

بیشتر بخوانید
بررسی وب سایت زومیت و آنالیز نقاط مثبت و منفی آن

بررسی سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ICT

نوشته شده در طراحی سایت