وب سایت سازمان هواپیمایی در آدرس cao.ir است. این سازمان که به نوعی اصلی ترین نهاد ناوگان هوایی کشور است فاقد وب سایتی با طراحی استاندارد و مناسب است که با توجه به بزرگی این سازمان، برای بینندگان و کاربران اصلا قابل قبول نیست. نکته ای که در وب سایتهای مرتبط به هواپیمایی بیش از پیش رعایت می شود، فانتزی بودن طرح و استفاده از رنگ هایی در خانواده آبی است؛ نکته ای که در این وب سایت فقط در قالب تهیه پالت رنگی به آن پرداخته شده است.

 

صفحه اول این وب سایت مانند بسیاری از سایت های دولتی از 2 منو در سمت راست و چپ، یک منو در بالا و یک قسمت اصلی برای قرارگیری محتوا در وسط در نظر گرفته شده است. این نوع چیدمان اجزا و منوها به نوعی قدیمی محسوب شده و با توجه به طراحی های نوین باعث جذب نکردن بینندگان در نگاه اول می شود. علاوه بر این ها استفاده زیاد از پالت رنگی روشن و سرد و بهره نگرفتن از رنگ های گرم و مکمل در کنار آنها، نبودن اسلایدر تصویری در طراحی صفحه نخست وب سایت و همچنین استفاده از عکس باکیفیت پایین به عنوان دکمه از موارد موثر در دلزدگی و جذب نکردن کاربران و همچنین خشک به نظر رسیدن طراحی وب سایت است.
قرار گرفتن گزینه های موجود در منو دسترسی سریع در مکانی نامناسب، استفاده از بک گراند Transparent در ساخت زیرمنوهای منو ناوبری بالا و سرعت بالای تعویض اخبار مهم در منوی بالا در کنار قرارگیری چند گزینه که می توانست در منوها قرار گیرد، اما در بالای قسمت اصلی محتوا در وسط قرار گرفته است، از جمله موارد رعایت نشده در طراحی تجربه کاربری این سایت است. رعایت نکردن ارتفاع بین خطوط نوشته ها، در نظر نگرفتن سایزی مناسب برای عنوان متن ها و نوشته ها، نمایش اعداد به صورت انگلیسی و عدم نمایش صحیح گزینه های موجود در بعضی منوها از جمله نکات رعایت نشده در تایپوگرافی در طراحی وب سایت است.
طراحی نامناسب منو ناوبری بالا، طراحی نکردن استاندارد و یکسان صفحات داخلی، سرعت پایین بارگذاری صفحات داخلی، سرعت پایین بارگذاری صفحات، بهینه سازی نشدن سایت برای موبایل، غیرفعال بودن موتور جستجوی سایت، به روز نبودن نسخه انگلیسی سایت و مشابه نبودن آن با نسخه اصلی، از جمله موارد رعایت نشده در طراحی و اجرای این وب سایت است. در پایان باید گفت وب سایت سازمان هواپیمایی کشور از ضعیف ترین طراحی های سایت های دولتی برخوردار است که جا برای کار زیاد دارد. ستفاده از علامت تعجب به جای نقطه در پایان متن کپی رایت منوی پانوشت نیز موجب تعجب ما شد!