فناوری اطلاعات با رشد و گسترش سریع و نوآوری های خود توانسته است مزایای بسیاری را برای سازمان ها به ارمغان آورد و در بسیاری از موارد موجب ایجاد برتری رقابتی موسسه نسبت به سایرین گردد. برخورداری از مزیت ها و نتایج فناوری اطلاعات اتفاقی نبوده و نیاز به برنامه ریزی و طراحی دقیق دارد. اثرات نامطلوب فناوری اطلاعات و عدم وجود نتایج مطلوب و مورد انتظار غالبا به دلیل فقدان نگرش برنامه ریزی، نیاز به ارزیابی صحیح موقعیت، بررسی راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل جهت اجرا دارد. امروزه پیوند بسیار نزدیکی میان برنامه ریزی استراتژیک سازمانی و فناوری اطلاعات وجود دارد، به صورتی که تعیین تقدم بین آنها عملا مشکل است. فناوری اطلاعات به عنوان یک عامل در ایجاد برتری های رقابتی می تواند اهداف سازمان را تحت الشعاع قرار داده و تغییر جهت نسبت به شیوه انجام کسب و کار را به همراه داشته باشد.

 

پیوند فناوری با کسب و کار
یکی از چالش های مدیریت در دهه اخیر، پیوند فناری و کسب و کار است.
مدیران موفق آموخته اند که بایستی دانش کسب و کار خود را با دانش فناوری اطلاعات در هم آمیخته و در تصمیم گیری ها از آن استفاده کنند. مدیران بایستی از فرصت هایی که فناوری اطلاعات به ارمغان می آورد آگاهی یافته و با توجه به محدودیت ها از آن در ایجاد برتری رقابتی بهره گیرند.

هدف از برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات
هدف از برنامه ریزی استراتژیک IS/IT تهیه نقشه راهی برای بهره گیری سازمان از فناوری اطلاعات به منظور دستیابی به چشم انداز و اهداف خود است.
در یک نگاه کلی فرآیند برنامه ریزی مشتمل بر ارزیابی توانمندی های فناوری اطلاعات موجود، تبیین اهداف سازمان در بهره برداری از فناوری اطلاعات و تهیه طرح اجرایی برای تحقق اهداف است. با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات، بدیل های بی شماری می تواند در استفاده از فناوری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ارتقاء اثربخشی و کارآیی سازمان و عملیات آن وجود داشته باشد. برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات شیوه بکارگیری و نحوه سرمایه گذاری در فناوری را برای وضع موجود و آینده سازمان مشخص نماید.
تاکید برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات تشخیص فرصت های آینده جهت ارتباط توانایی سازمان در ارائه خدمات به مشتریانش است. از آنجایی که فناوری فرصت های بسیاری را ارائه می نماید، سازمان بایستی از فناوری در همراستایی ماموریت، اهداف و منابع خود بهره گیرد. از آنجایی که فناوری اطلاعات دائما رو به رشد و توسعه است، سازمان باید این تغییرات را زیر نظر داشته باشد و همگام با فناوری از آن در جهت رشد و ارتقاء خود استفاده نماید. از طریق همگامی با فناوری و بکارگیری موثر آن در سازمان است که می توان از برتری حاصل از فناوری بهره مناسب گرفت.

بیشتر بخوانید
هوش کسب و کار یا BI چیست؟

اهداف توسعه برنامه فناوری اطلاعات
در توسعه برنامه های فناوری اطلاعات، سازمان ها به تدوین چگونگی بهره گیری از رایانه و ارتباطات در فعالیت های کسب و کار می پردازند. بنابراین اهداف متعددی از سوی سازمان ها می تواند دنبال شود از آن جمله:
–    ارائه روشی رسمی برای ارتباط با آینده سازمان و بهره گیری از فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات
–    ارائه الگویی برای تصمیمات حال و آینده.
–    درگیر بودن گروه های تصمیم گیرنده سازمان در فرآیند برنامه ریزی و نحوه بهره گیری از فناوری در بخش های مختلف کسب و کار.
–    تدوین معیارهایی به منظور سرمایه گذاری در فناوری و ارتقاء مستمر آن.
–    ایجاد بستری جهت همراستایی چشم انداز و اهداف با فعالیت های سازمان، تسهیل تبادل اطلاعات در کلیه سطوح و ارائه ابزارهای کارآ برای تصمیم گیری های مدیران و دریافت بازخورد.

گستره برنامه ریزی
در توسعه برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات، بر نتایج زیر تاکید می شود:
–    توسعه برنامه ای مکتوب و متناسب با اکولوژی سازمان و نیازهای آن.
–    سنجش توانمندی های سازمان و منابع آن به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعات آینده و پیشنهادات برای ارتقاء آن.
–    پیشنهاد اقدامات اجرایی برای پالایش و توسعه زیرساخت سازمان.
–    برقراری اصول و روش ها و استانداردها به منظور بکارگیری و توسعه سخت افزار، نرم افزار و شبکه زیرساخت سازمان.