امروزه اینترنت، وب سایت های اینترنتی و فضای مجازی به همه ما اثبات کرده اند که قادرند در صرفه جویی در زمان و آسان سازی دسترسی به خدمات و سرویس های متنوع و مختلف نقش تاثیر گذار و به سزایی ایفا کنند.

 

مهم ترین و مفیدترین سرویسی که در وب سایت های اینترنتی عرضه می شود، کسب و کار الکترونیکی یا به عبارت دیگر تجارت الکترونیکی است که با سرعت زیادی در ایران در حال رشد است گرچه هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. خیلی از مردم به دلیل عدم اطلاع از قوانین و ضوابط مصوب در این حوزه، همچنان روش خریدهای سنتی را بر روش های جدید خرید اینترنتی ارجح میدانند. از دیگر مسایل موجود در این حوزه مباحث مرتبط با گارانتی و سرویس ها و خدمات پس از فروش است. صدالبته و به احتمال فراوان استفاده نامناسب و تخلف آمیز از داده های شخصی کاربران خریدار و عدم اعتماد ایشان به تامین امنیت فروشگاه های اینترنتی از سایر مسایلی است که در وضعیت عدم رونق فروشگاه های اینترنتی تاثیرگذار بوده است. چنانچه همین الان بخواهید جنسی را از یک فروشگاه آنلاین بخرید، فقط کافی است اسم کالای مدنطر خود را در گوگل جستجو کنید تا نام صدها فروشگاه اینترنتی را برایتان فهرست کند. ولی دیدن این همه فروشگاه اینترنتی و وب سایت خرید و فروش آنلاین نه تنها شما را آسوده خیال نمیکند بلکه ممکن شما را کمی به ترس و هراس بیندارد.
خرید اینترنتی یک تجربه خوب یا بد؟
شرکت پست به تازگی آماری منتشر کرده که بر اساس آن و در زمان نگارش این مقاله بیش از هشت هزار وب سایت خرید و فروش آنلاین و فروشگاه اینترنتی در سطح اینترنت فعال هستند. بعضی مواقع پیش آمده است که فرد بر اساس خاطره خوشایندی که از خرید اینترنتی داشته است سایر افزار خانواده و دوستان را نیز به خرید از فروشگاه های اینترنتی تشویق کرده است. اما اگر فرد تجربه نامناسبی از خرید آنلاین داشته باشد ترجیح میدهد دیگر این تجربه را تکرار نکند وبه دیگران نیز در این مورد هشدار دهد. امروز در میان وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی ایرانی معدودی فروشگاه موفق مانند دیجی کالا وجود دارند. به غیر از این موارد معدود، نمونه های ناموفق زیادی نیز وجود دارند که با صرف هزینه های هنگفت شکست خورده اند مانند فروشگاه اینترنتی شهروند، فروشگاه اینترنتی رفاه و …  و با وجود این نمونه های ناموفق، علیرغم رشد پشمگیر خریدهای اینترنتی در ایران، بخشی از مردم همچنان ترجیح میدهند به صورت سنتی خرید کنند.
تاریخچه خرید اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی
خرید اینترنتی، فرآیند معامله آنلاین از طریق اینترنت است و ابزار اجرای آن عمدتا وب سایت های اینترنتی هستند. برای اولین بار در سال 1991 Tim Berners-Lee که بسیاری اورا مخترع اینترنت میدانند ایده تجارت الکترونیکی را مطرح کرد.سه سال پس از طرح این ایده اولین جرقه های بانکداری اینترنتی زده شد و بسترها برای تجارت الکترونیکی مهیا گشت. پیتزاهات اولین شرکت استفاده کننده از مفهوم تجارت الکترونیکی بود. امروز و پس از گذشت 23 سال از زرح این ایده فروشگاه هاط اینترنتی زیادی مانند e Bay در سراسر جهان مشغول ارائه سرویس هستند. امروز حداقل 70 درصد کاربران اینترنت حداقل تجربه یکبار خرید اینترنتی را داشته اند.
امنیت در فروشگاه های اینترنتی چگونه تضمین میشود؟
در ایران نماد اعتماد الکترونیکی که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعطا می شود نشانگر تایید فروشگاه و یا وب سایت اینترنتی خرید و فروش آنلاین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. فروشگاه های اینترنتی کشور بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور ملزم به اخد این نشان هستند.