حتما تا به حال این کلمات را زیاد شنیده اید: پورتال سازمانی، پورتال شرکتی، پورتال اطلاعاتی، پورتال هوش تجاری و یا حتی ممکن است اخیرا نام تازه ای به نام وورتال (vortal) به گوشتان خورده باشد.

 

به طور خلاصه پورتال یک نقطه دسترسی واحد به اطلاعات تجمیع شده ارائه میدهد. کلمه پورتال ممکن است به وبگاه های بزرگ اینترنتی (آنچه اصطلاحا پورتال های اینترنتی خوانده میشود)، وبگاه های داخلی و اختصاصی شرکت ها (پورتال درون سازمانی) و یا به جوامع تخصصی آنلاین (آنچه پورتال عمودی یا به اختصار ورتال – vortal خوانده میشود) اطلاق شود. درحالیکه این اصطلاحات در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسند، اما اصول حاکم بر پورتال ها نسبتا ساده هستند.
هدف اولیه تمامی پورتال ها، آسان سازی استفاده از وب برای کاربران است. پورتال ها علاوه بر ارائه یک نقطه دسترسی واحد به صورت کلی سعی در ارائه یک ساختار قوی ناوبری دارند. این نقطه شباهت تمامی پورتال هاست.
علیرغم این شاهت ها، تفاوت های کلیدی بین پورتال های سازمانی اینترنتی و پورتال های سازمانی اینترانتی وجود دارد.
تمرکز: اولین نقطه تفاوت پورتال اینترنت و اینترانتی، تمرکز بر روی محتوای سازمانی است. پورتال های اینترنتی به دلیل مخاطبان گسترده محتواهای گوناگونی را در خود جای داده اند در حالیکه پورتال های اینترانتی میتوانند صرفا بر روی محتوای سازمانی تمرکز کنند.
مدیریت کاربران: مدیریت کاربران در پورتال های اینترانتی به مراتب پیچیده تر از پورتال های اینترنتی بوده و نیاز به تحلیل بیشتری دارد. گروه های کاربری درون سازمان هر کدام به مقتضای وضعیت شغلی خود نیاز به منابع و مستنداتی دارند که میبایست از طریق پورتال اینترانتی در اختیار آنان قرار گیرد. سطح دسترسی هر کدام از کارکنان بر روی یک محتوای واحد و دسترسی و ویرایش همزمان بر روی یک سند واحد و مسایلی از این دست، نیز مشکلاتی هستند که باید در پورتال های اینترانتی مورد توجه قرار گیرند.
تولید محتوا: در پورتال های اینترنتی معمولا محتوا توسط جامعه وسیعی از مخاطبان تولید میشود. از طرف دیگر در پورتال های اینترانتی معمولا جامعه تولید کنندگان محتوا محدودتر و بالتبع میزان محتوای منتشره در پورتال های اینترانتی به مراتب کمتر از پورتال های اینترنتی است.
طراحی ظاهری: پورتال های اینترنتی معمولا چشم نوازتر از پورتال های اینترانتی طراحی میشوند. حجم وسیع و تنوع مخاطب در پورتال های اینترنتی ایجاب میکند که برای جذب بیشتر مخاطب از المانهای جذاب بصری بیشتری استفاده شود. پورتال های اینترانتی بیشتر به دلایل کاری و درون سازمانی طراحی میشوند و کارمندان بعضا مجبور به مراجعه به آن در طی روز هستند به همین دلیل شاید نیازی به طراحی های آنچنانی نداشته باشند.