امکانات موجود در یک شبکه دولت الکترونیکی می تواند از عناصر زیر تشکیل شود:

 

1-    تبادل اسناد الکترونیکی
از این طریق می توان حجم عظیمی از داده را از طریق به کارگیری استانداردهای جابه‌جایی داده ها مانند Ansi X12 انجام داد. شرکت های تجاری و دولت از این ابزار جهت انتقال اسناد تجاری و کاری به صورت الکترونیکی استفاده می کنند.

2-    سیستم اطلاعات جغرافیایی
طراحان دولت الکترونیکی از سیستم اطلاعاتی جغرافیایی جهت ارائه، دریافت، تحلیل و ارائه اطلاعات شهری و جغرافیایی استفاده می کنند. اطلاعات جغرافیایی غالبا در بین سازمان های دولتی و خصوصی از طریق اینترنت انتقال می یابد. این اطلاعات در قالب نقشه های سه بعدی جداول و سایر شکل ها ارائه می شود.

3-    طراحی به کمک کامپیوتر
امکانات نرم افزاری طراحی به کمک کامپیوتر را می توان با سیتم های اطلاعات جغرافیایی ارتباط داد. مثلا منطقه ای از شهر را بر روی نقشه مشخص نمود و بر روی آن علائم یا تغییرات خاصی را انجام داد. مثلا پلیس جهت پی‌گیری یک جنایت منطقه ای را مشخص و بر روی آن پیشرفت عملیات را مشخص می کند.

4-    اینترانت، اکسترانت، اینترنت
هر یک از این شبکه ها از نظر میزان دسترسی کاربران و اطلاعات و برنامه های کاربردی در آن متفاوت هستند. از طریق اینترنت می توان به بخش های عمومی دست یافت. اینترانت از پروتکل اینترنت استفاده می کند تا کاربران یک سازمان در یک سیستم بسته بتوانند به اطلاعات خاص خود دسترسی یابند. اکسترانت قادر است تا شرکای تجاری و یا تعدادی از سازمان های مرتبط به هم را از نظر کاربردی خاص پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید
عوامل موفقیت و شکست دولت الکترونیکی

5-    جریان کار
جریان کار نشان دهنده نحوه انجام یک کار در سازمان در جهت تحقق هدف خاص می باشد. مثلا نحوه دریافت پست الکترونیک از یک شهروند، طی مراحل خاصی تا رسیدن به واحد سازمانی مربوط، انجام فعالیتهای درون واحد و ارسال نتیجه به شهروند.

6-    پست الکترونیک
پست الکترونیک یکی از ابزارهای تعاملی معمول در اینترنت است. از طریق وب سایت می توان فهرستی از آدرس های پست الکترونیک را به شهروندان ارائه تا از آن طریق با سازمان های موردنظر تماس گیرند.

7-    تصویرسازی
بسیاری از اطلاعات مورد نظر در شبکه دولت الکترونیکی می توانند به صورت تصویری طراحی و در اختیار شهروندان قرار گیرند. مثلا نقشه ها، نمای پارک ها، تفریحگاه‌ها، اشیاء موجود در موزه ها و غیره.

8-    امنیت و خدمات خصوصی
یکی از نگرانی های شهروندان و دولت ها در دولت الکترونیک موضوع امنیت آن است. اقدامات لازم جهت برقراری امنیت سیستم ها و حمایت از خدمات خصوصی (اطلاعات) شبکه ضروری است.