در مقاله های قبلی به عناصر و اثرات دولت الکترونیک اشاره کردیم، حال به مزایای آن می پردازیم. برپایی و استقرار دولت الکترونیک می تواند مزایای متعددی را به همراه داشته باشد.

 

1-    افزایش توان دسترسی به دولت
استفاده از دولت الکترونیک این امکان را می دهد که شهروندان 24 ساعته از خدمات دولت بهره گیرند. در کنار روش های سنتی ارتباط شهروندان با دولت مانند تلفن، فاکس، مکاتبات، ابزار یا شیوه جدیدی در ارتباط با شهروندان به وجود می آید. ارائه خدمات از طریق اینترنت در تمام ساعات روز می تواند رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

2-    وجود شهروندان راضی و مطلع
شهروندان از خدمات جدید مشعوف می شوند. از طریق دریافت خدمات و اطلاعات به موقع، شهروندان رضایت بیشتری به دست می آورند و مشارکت آنها در کمک به دولت افزایش می یابد. همچنین پاسخ گویی دولت نسبت به شهروندان ارتقاء می یابد. فراموش نکنیم که هدف دولت تسهیل امور شهروندان و تعاملات میان آنهاست.

3-    فرآیند کار مشخص و ارتقاء کارایی
قبل از هر اقدامی در مورد برقراری دولت الکترونیک، تجزیه و تحلیل فرآیندهای کار به منظور دسترسی به بهترین شیوه انجام کار از طریق شبکه و موثرترین روش در ارائه خدمات باید انجام پذیرد. از آنجایی که دولت الکترونیک از طریق اتوماسیون انجام می پذیرد کارایی امور ارتقاء می یابد. پیش بینی ها حاکی از کاهش هزینه ها به میزان 70٪ پس از استقرار دولت الکترونیک است.

4-    ارتقاء بهره وری یکپارچگی عملیات
طراحی دولت الکترونیک موجب یکپارچگی عملیات حتی در میان قوا خواهد شد. مرزهای سازمانی شکننده و عملیات می توانند به سرعت انجام شود. همچنین یکپارچگی عملیات موجب ارتقاء بهره وری در سطح ملی می شود.

بیشتر بخوانید
اثرات دولت الکترونیک

مشخصه یک دولت الکترونیک موفق SMART بودن است.
–    کوچک (Small): عدم گستردگی بیش از حد دولت الکترونیک. به این مفهوم که بهتر است دولت را به دولت های محلی کوچکتر تقسیم و برای هر یک درگاهی خاص طراحی شود و در نهایت این درگاه ها در یک درگاه ملی تجمیع شوند.

–    اخلاقی (Moral): رعایت اخلاقیات و ارج نهادن به حریم خصوصی افراد و اتخاذ تدابیری جهت بهره برداری غیر مجاز از اطلاعات افراد.

–    قابل حسابرسی (Auditable): پاسخگویی نسبت به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که در دولت انجام می شود. آگاه نمودن افراد از رخدادها و اقدامات دولت.

–    پاسخگو (Responsible): پذیرش مسئولیت اقدامات و فعالیت هایی که در دولت انجام می شود.

–    شفاف (Transparent): شفافیت در اقدامات،‌طرح ها و برنامه ها در دولت، ارائه اطلاعات مورد لزوم از برنامه ها و تدابیر اجرایی دولت.