بهتر است قبل از مطالعه این مطلب به مقاله های قبلی ما که در مورد دولت الکترونیک است مراجعه نموده و آنها را بخوانید.

 

موانع به کارگیری دولت الکترونیک

–    عدم کفایت
اجرای دولت الکترونیک بسیار پرهزینه است. علاوه بر هزینه های راه اندازی بایستی اطمینان حاصل شود که منابع لازم برای ادامه برنامه ها و نیز نگهداری و توسعه آنها وجود دارد. همچنین منابع لازم جهت ایجاد زیرساختارهای لازم ارتباطی و تامین متخصصان باید وجود داشته باشد.

–    طرح ریزی ناقص
طرح ریزی در به کارگیری دولت الکترونیک و قابلیت پیش بینی فعالیت ها بسیار حیاتی است. قبل از شروع، طرح جامع بایستی وجود داشته باشد. لذا داشتن بینش در مورد طرح و مکانیزم های انگیزشی کافی جهت پیشبرد آن ضروری است. راه اندازی دولت الکترونیک و استمرار آن نیازمند داشتن طرح، بازنگری و پیگیری مستمر آن است.

–    مشارکت های ناکافی
در بکارگیری و استمرار دولت الکترونیک گروه های مختلفی دخالت خواهند داشت. انتخاب گروه ها بسیار حیاتی است و بایستی با دقت خاصی بدون توجه به روابط و الزامات خاص انجام شود.

–    بستر فرهنگی و آموزش نامناسب
کارکنان دولت وظیفه اصلی در انجام امور روزانه مربوط به شبکه را دارند. بنابراین ضروری است تا مفاهیم آن را درک و آنها را به کار گیرند. در این راستا مهارت های مورد نیاز را باید کسب کنند. یکی از بهترین شیوه ها آموزش است.

–    خط مشی های نارسا
خط مشی بکارگیری و نگهداری شبکه دولت الکترونیکی از ضروریات است بنابراین با تغییر فناوری و اصلاح فرآیندها، خط مشی ها باید بازنگری و اصلاح شوند.

بیشتر بخوانید
استانداردهای دسترس پذیری برای وب سایت های دولتی

–    پشتیبانی ناکافی و شهروندان
دولت الکترونیک چنانچه از حمایت مدیران و شهروندان برخوردار نباشند نمی توانند با توفیق همراه باشد. اهمیت این دو به دلیل ضرورت رهبری و تامین نیازها از سوی مدیریت و به کارگیری آن از سوی شهروندان به عنوان کاربران سیستم است.

–    عدم دسترسی به شبکه
همه شهروندان به رایانه های شخصی و اینترنت دسترسی ندارند. بنابراین باید ساز و کارهای لازم و فرصت های مساوی برای همگان در استفاده از دولت الکترونیک فراهم شود. عدم دسترسی نبایستی به محرومیت از استفاده از خدمات دولت منجر گردد.
در پژوهشی این موانع به شرح زیر فهرست گردیده اند:
1-    عدم احساس نیاز به وجود دولت الکترونیک
2-    عدم حمایت مدیریت ارشد سازمان ها
3-    ناتوانی‌ها در مرزبندی بین اطلاعات محرمانه و اطلاعاتی که باید در دسترس شهروندان و بنگاه های اقتصادی قرار گیرد.
4-    هزینه سنگین ایجاد، نگهداری و توسعه شبکه های اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی.
5-    فقدان یا نبود تخصص فناوری اطلاعات در برخی از کشورها.

 

چالش های دولت الکترونیک
چالش های پیاده سازی دولت الکترونیک می تواند به شرح زیر طبقه بندی شود:

الف- موضوع دسترسی
–    قابلیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز
برخی از اطلاعات دولتی و یا فرم ها به صورت الکترونیکی طراحی نشده اند و لذا نیاز به تبدیل دارند. همچنین بایستی در مورد نوع اطلاعاتی که بر روی شبکه قرار داده می شود تصمیم گیری شود.

–    اطمینان از امنیت و حریم شخصی
دولت بایستی از حریم خصوصی افراد حمایت کند. یکی از روش های برقراری امنیت در مورد برنامه هایی است که در دولت الکترونیکی به کار گرفته می شود. یکی دیگر از راه ها نگهداری اطلاعات مربوط به افراد، حفظ آنها در خارج از شبکه است.

بیشتر بخوانید
رهنمودهایی برای طراحی وب سایت های دولتی (2)

ب – موضوعات فنی
–    یکپارچه سازی سیستم ها
سیستم های قدیمی مورد استفاده بایستی با یکدیگر سازگار و یا برای محیط های جدید طراحی شوند. تبدیل سیستم ها می تواند زمان بر و پرهزینه باشد و مستلزم تخصص های خاصی باشد.

–    تغییرات در فناوری و نگهداری سیستم
فناوری مورد بهره برداری بایستی به طور مستمر بازنگری و به هنگام شود و بر اساس آن وب سایت ها و کاربردها ارتقاء یابند. همچنین اطلاعات موجود در شبکه بایستی به روز نگه داشته شود.

ج- موضوعات انسانی
–    سنجش رضایت استفاده کنندگان
در جهت حصول اطمینان از کارایی شبکه دولت الکترونیک روش های کارا جهت سنجش و ارزیابی رضایت استفاده کنندگان و کاربران می بایستی ایجاد و به کار گرفته شود.

–    فرهنگ سازی (تغییر فرهنگ)
برخی از شهروندان و یا کارکنان به سهولت از دولت الکترونیک استقبال نمی کنند. این امر گاهی به دلیل ترس از فناوری و یا عادت به انجام کارها به شیوه سنتی می باشد. در مورد این قبیل افراد بایستی از مکانیزم های تشویقی و پذیرش خاص استفاده شود.

د- موضوع ارائه خدمات
–    مدیریت امور مالی
موضوعات مالی از حساسیت خاص برخوردارند. بسیاری از افراد ارائه اطلاعات مالی و اعتباری را از طریق اینترنت به صلاح نمی دانند. این امر از طریق جلب اعتماد آنها و تنها از طریق ایجاد امنیت در انتقال داده ها در شبکه امکان پذیر است.

–    ارائه خدمات مختلف (یکپارچه)
خدمات دولت الکترونیک بایستی به صورت یکپارچه کلیه سازمان ها، نهادها و موسسات دولتی را در بر گیرد. این خدمات بایستی به صورت سراسری قابل دریافت باشد. به نظر می رسد سازمان های دولتی هر یک خواستار پاسخ‌گویی در حیطه کاری خود می باشند. بنابراین این تفکر بایستی به وجود آید که تنها در سایه یکپارچگی انجام امور می توان به اثربخشی دولت الکترونیک دست یافت.

بیشتر بخوانید
رهنمودهایی برای طراحی وب سایت های دولتی (1)

هـ – موضوع منابع
–    کارکنان
آموزش رکن اساسی اجرای دولت الکترونیک است. کارکنان بایستی به مهارت های جدید مجهز شوند و این امر از طریق آموزش امکان پذیر است. اگر کارکنان آمادگی به کارگیری و اجرای دولت الکترونیک را نداشته باشند بایستی متخصصان فناوری اطلاعات را به صورت های مختلف به کار گیرند.

–    تجهیزات
پیچیدگی امور در دولت الکترونیک مستلزم بکارگیری تجهیزات و وسایل مختلف مانند رایانه، سرور، شبکه های ارتباطی و غیره است که بسیار هزینه‌بر است.