فناوری استفاده شده در طراحی بیشتر وب سایت ها «اچ‌تی‌ام‌ال» است. این زبان، قابلیت برنامه نویسی ندارد، اما می توان از فناوریهای دیگر در کنار آن بهره برد که البته پیچیدگی را افزایش می دهند و معمولا مانعی برای دسترس پذیری به شمار می روند. برخی از این فناوریها که مانع دسترس پذیری می شوند عبارت‌اند از «پلاگ‌اینز»ها، «برنامه های جاوا»، «فریمها»، و «زبانهای اسکریپتی».

«پلاگ‌این»ها تکنیکهای جانبی هستند که با استفاده از آنها می توان قابلیتهای جدیدی را به «اچ‌تی‌ام‌ال» افزود. هر «پلاگ‌این» نیاز به استراتژی جداگانه ای برای دسترس پذیری دارد. «پلاگ‌این»ها یا برنامه های کاربردی دیگر، برای مشاهده محتوای چند رسانه ای مانند صدا و تصویر استفاده می شوند. فناوریهای چند رسانه ای این امکان را می دهند که صفحه های وب، نمایشها یا فیلمهای کوتاه را با پخش هم‌زمان صدا و تصویر داشته باشند. از آنجایی که درک محتوای چند رسانه ای عموما به چند حس کاربر وابسته است، افراد ناتوان برای درک محتوای چنین صفحه هایی دچار مشکل می شوند.

برنامه های «جاوا» معمولا برای ایجاد نور، صدا، یا صحنه آرایی و به عبارت دیگر جلوه های ویژه در صفحه وب به کار می روند. این برنامه ها به چند دلیل مشکلاتی برای دسترس پذیری ایجاد می کنند. بسیاری از مرورگرهایی که افراد ناتوان استفاده می کنند، از این برنامه ها پشتیبانی نمی کنند. از آنجایی که این برنامه ها ممکن است خروجیهای صوتی یا تصویری نیز ایجاد کنند، مهم است که همراه با آنها متن جایگزین نیز آورده شوند. برای افزودن امکان خواندن عناصر غیر نوشتاری (مانند تصویرها، موجودیتهای چندرسانه ای، لوگوها، برنامه های «جاوا»، و دیگر محتوای صفحه وب که قابل تغییر به متن «اسکی-ASCII» نباشند) با وسایل کمکی، لازم است که همراه با آنها متنهای معنی دار جایگزین، اضافه کنیم. وسیله کمکی نمی تواند تصویرها را توصیف کند، اما متن معادل به شکل گفتار یا خط بریل امکان دسترسی به محتوا را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید
طراحی سایت و نقش آن در سئو

«فریم»ها صفحه وب را به نواحی مختلف تقسیم می کنند و این می تواند برای کاربرانی که از فناوریهای کمکی استفاده می کنند، دشواریهایی را پدید آورد چون ممکن است نتوانند به طور مشخص «فریم» ها را از یکدیگر تفکیک کنند و تمیز دهند. بیشتر وسایل خواننده صفحه ها، «فریم»ها را با ترتیبی قراردادی بررسی می کنند، به این ترتیب که متن را از یک «فریم» به «فریم» دیگر می خوانند و دوباره به «فریم» اول باز می گردند. تمام مرورگرها از «فریم»ها پشتیبانی نمی کنند و مشکلاتی برای این وسایل کمکی که تنها با مرورگرهای خاصی کار می کنند، پدید می آیند. کاربران دارای ناتوانی ادراکی نیز ممکن است در درک ارتباط بین «فریم»های گوناگون روی صفحه مشکل داشته باشند.

زبانهای «اسکریپت» معمولا برای اضافه کردن قابلیتهای پویایی و برهم‌کنش با کاربر در صفحه های وب استفاده می شوند. برای نمونه، «اسکریپت»ها می توانند زمانی که کاربر بر روی تصویر، «ماوس» را حرکت می دهد، تصویر را تغییر دهند. این نوع «اسکریپت»ها، برای برخی کاربران دشواریهایی پدید می آورد. برای نمونه در تصویرهای متحرک با پسوند «گیف-gif»، جای‌گیری دقیق «ماوس» نیاز است و این سطح مهارت ممکن است برای برخی کاربران ناتوان و معلول ناممکن باشد.
موانع دیگر دسترس پذیری شامل جدولها، تصویرهای متحرک و ساکن، متنهای لرزان یا چشمک زن هستند. جدولها مشکلاتی برای وسایل کمکی خواننده صفحه ایجاد می کنند. این وسایل معمولا از خانه های جدول که اطلاعاتی در آنها نیست، بدون اینکه به کاربر اطلاع دهند صرف‌نظر می کنند و آنها را نمی خوانند. چون بیشتر این وسایل، خانه های جدول را ردیف به ردیف می خوانند، ممکن است اطلاعات را به ترتیب منظور شده برداشت نکنند. این مشکل باعث می شود که کاربران نتوانند یک خانه یا محتوای خاص را با ردیف یا ستون مربوط، ارتباط دهند.

بیشتر بخوانید
هزینه های پنهان طراحی وب سایت

تصویرها نیر دشواریهایی را برای افراد نابینا ایجاد می کنند. تصویرها باید با متنهای جایگزینی همراه باشند که آنها را توصیف می کنند. تصویرهای گرافیکی متحرک با پسوند های «گیف-gif» و انیمیشنها فایلهایی هستند که شکلها در آنها تکرار یا عوض می شوند. متنهای جایگزین باید این فایلها را برای کسانی که نمی توانند ببینند، قابل استفاده کنند. حرکت عناصر در صفحه وب مشکلات متعددی را به همراه می آورد، از جمله اینکه می تواند موجب از دست دادن تمرکز و پرت شدن حواس شوند و بدین ترتیب، بقیه محتوای صفحه برای افراد دارای ناتوانی ذهنی غیر قابل خواندن شود. علاوه بر این، متن متحرک برای وسایل خواننده صفحه غیر قابل خواندن است. افراد دارای ناتوانی جسمی ممکن است توانایی حرکت سریع یا دقیق برای برهم‌کنش با اشیای متحرک را نداشته باشند. درخشش یا چشمک زدن موجودیتهای صفحه وب نیز ممکن است برای برخی افراد که به نور حساس‌اند، آزاردهنده باشند.