پیروی از یک متدولوژی بهبود فرایند از قبیل شش سیگما یا ناب برای موفقیت در BPM بسیار حیاتی است. اگر در حال حاضر یکی از این متدولوژی ها را در سازمانتان استفاده می کنید یک گام پیش افتاده اید. در غیر این صورت در اولین فرصت متدولوژی مناسب را انتخاب نموده و با همکاری متخصصین نسبت به آموزش آن اقدام نمایید.

 

با پیروی از این مسیر می توانید مبنای مناسبی برای استقرار تکنولوژی BPM فراهم نموده و عملکرد سازمان را با سرعت بیشتری بهبود بخشید.

نکته: فراموش نکنید که حتما تیمی از واحد IT هم در دوره های آموزش متدولوژی فرایند شرکت داشته باشند.

ایجاد معماری
پیرو مطالبی که در مقالات قبلی عنوان شد، برای استقرار BPM بایستی معماری های ذیل ایجاد گردد:

    • معماری مدیریت و کسب و کار: در ابتدا بایستی سیستمها و رویه های عملیاتی برای انجام مدیریت تغییر، پروژه ها و برنامه های عملیاتی تهیه شده و پس از ارایه آموزشهای لازم، در دسترس اعضاء تیم قرار داده شوند. فراموش نکنید که برای کسب موفقیت باید ذینفعان کلیدی و افراد اثرگذار سازمان را شناسایی نموده و برای جلب نظر ایشان و همراستا کردن آنها با اقدامات در حال اجرا برنامه ریزی کنید.
    • معماری فرایند: از آنجایی که شما در حال حرکت به سمت سازمانی فرایندمحور هستید نیازمندید تا یک معماری فرایند مناسب را ایجاد نمایید. بدین منظور بایستی در ابتدا نقشهای صاحبان فرایند و تیمهای فراسازمانی را تعریف کنید، سپس آموزشهای متناسب با هر نقش را ارایه داده و فرهنگ فرایند محوری را در سازمان جاری نمایید. بعد از آن کلیه عملیات کسب و کار فرایند محور را در سازمان پیاده کنید.
بیشتر بخوانید
پورتال BPM عاملی برای افزایش بهره وری

نکته: پیشنهاد می گردد برای ایجاد معماری های موردنیاز متناسب با شرایط سازمانی، تیمی متشکل از کارشناسان خبره گردآوری و به صورت متمرکز نسبت به تدوین این قبیل معماری ها اقدام نمایند.

  • معماری تکنولوژی: استقرار BPM نیازمند استفاده از تکنولوژی های جدید می باشد لذا بایستی از این تکنولوژی ها به صورت یکپارچه و در راستای اهداف سازمان استفاده نمود.  این بخش شامل ابزارها و تکنیکهای مدل سازی، تحلیل، شبیه سازی، نقشها، Metadata، معماری سرویس گرا (SOA)، طراحی، مراحل انجام کار، استقرار و پیاده سازی می شود.

تعریف یک سیستم اندازه گیری
شما تنها زمانی می توانید از تاثیر اقدامات مختلف بر سازمان آگاه شوید که سیستم و رویه مناسبی برای اندازه گیری وضعیت فرایند داشته باشید. اولین اقدام تکنیکی در BPM ایجاد شرایط مناسب برای مدیریت و پایش فرایندهای اصلی سازمان و حصول اطمینان از کارا بودن آنها می باشد. به خاطر داشته باشید بدون داشتن این قبیل سیستم ها امکان اعمال هر گونه بهبودی تقریبا غیرممکن خواهد بود.