عوامل موثر بر هزینه های طراحی سایت چیست؟ چرا قیمت طراحی سایت در شرکت های مختلف به طرز عجیبی متفاوت است؟ بازار طراحی وب سایت یکی از آن بازارهایی است که اگر گذرتان به آن بیفتد متفاوت ترین و گوناگون ترین قیمت ها را در آن پیدا میکنید.

 

اما چیزی که عجیب تر از این تفاوت قیمت هاست حیرت و تعجب مشتریان از این موضوع است. مشتریان زیادی را دیده ام که  بعد از برآورد قیمت اعلام میکنند که شرکت دیگری با همین سطح از خدمات قیمت های کمتری و گاه تا یک پنجم قیمت طراحی وب سایت شرکت های دیگر برآورد کرده است و از این موضوع متعجب و از شرکت هایی که بعضا قیمت بالاتری ارائه میکنند گله مند هستند. شاید ریشه این موضوع به دو دلیل عمده ارتباط داشته باشد:
اول اینکه مشتریان معمولا در حوزه دانش فنی طراحی وب سایت اطلاعات زیادی ندارند. مشتریان معمولا توان مقایسه دو پروژه اجرا شده که ظاهرا شبیه به هم هستند را ندارند. شیوه قضاوت مشتریان معمولا شکل و رنگ و لعاب وب سایت طراحی شده است و چه بسا گاهی اوقات وب سایت هایی که با قیمت پایین تری طراحی میشوند حتی از نظر گرافیکی زیباتر به نظر برسند!
دوم اینکه نرم افزار اصولا یک کالای غیر فیزیکی است. مشتریان معمولا تفاوت بین یک تلویزیون ال ای دی، یک تلویزیون پلاسما و یک تلویزیون لامپی را به سرعت تشخیص میدهند و میتوانند کالای با کیفیت را انتخاب کنند. با اینکه هر سه مدلی که می بینند تلویزیون است اما آن ها هیچگاه علت تفاوت قیمت را نمی پرسند و به سرعت انتخاب میکنند به هر حال در اینجا ظاهر کالا بیانگر تفاوت کالاست.
ولی راه حل این مشکل چیست؟ آیا باید توقع داشت همه مشتریان در حوزه دانش طراحی وب سایت و نرم افزار متخصص باشند تا بتوانند نرم افزار مناسب را انتخاب کنند؟ بهترین راه حل این مشکل مشاوره صحیح به مشتری است. در این مقاله سعی کرده ایم دلایل عمده تفاوت قیمت طراحی وب سایت را در شرکت های مختلف فهرست کنیم:
1-    نرم افزار تولیدی یا آماده؟
اولین و مهم ترین دلیل تفاوت قیمتی شرکت های مختلف در حوزه طراحی وب سایت به نوع نرم افزاری که میفروشند برمیگردد. بسیاری از شرکت های طراحی وب سایت از نرم افزارهای آماده و رایگان مدیریت وب سایت استفاده میکنند. جوملا، وردپرس، و دروپال معروفترین نرم افزارهای آماده  طراحی وب سایت هستند. معمولا شرکت هایی که از این نرم افزارهای رایگان برای طراحی وب سایت استفاده میکنند قیمت های کمتری به مشتری پیشنهاد میدهند. در مقابل شرکت هایی که خود، نرم افزار مدیریت وب سایت و یا نرم افزار مدیریت محتوا تولید کرده اند به دلیل هزینه های تولید و نگهداری نرم افزارشان معمولا در برآوردهای قیمتی، قیمت های بالاتری پیشنهاد میکنند. این موضوع نیز کاملا قابل درک است. شما هر زمان اراده کنید میتوانید آخرین نسخه نرم افزارهای رایگان را از روی اینترنت دانلود کنید اما نگهداری و بروز رسانی یک نرم افزار تولید داخل هزینه بر است.
2-    طرح گرافیکی سفارشی یا قالب های آماده
یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت طراحی وب سایت، طرح گرافیکی است. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات طراحی وب سایت عملا زمانی برای طراحی گرافیکی سایت شما صرف نمیکنند. آن ها معمولا از قالب های از پیش آماده در طراحی وب سایت استفاده میکنند. واضح است زمانی را که در طراحی گرافیکی صرفه جویی میکنند عملا در قیمت لحاظ نمیکنند. اما اگر شرکتی بخواهد طرح گرافیکی سفارشی تولید کند هم هزینه های حقوق و دستمزد گرافیست را خواهد پرداخت و هم زمان طولانی شدن پروژه را در برآورد قیمت لحاظ میکند.
3-    پشتیبانی
همه مشتریان توقع دارند پس از اجرا و طراحی سایتشان پشتیبانی مطلوب و مناسب دریافت کنند. شرکت های یک نفره و یا افرادی که در منزل کار طراحی وب سایت انجام میدهند معمولا تیم پشتیبانی ندارند. به همین دلیل هزینه های پرسنلی پشتیبانی هم ندارند. بنابراین قیمت تمام شده آن ها در این حوزه کمتر است. در عوض اگر توقع دارید که هر زمان در ساعات اداری تماس گرفتید کسی پاسخگوی شما باشد پس باید هزینه های آن را هم پرداخت کنید.
4-    تغییرات
هیچ کس نمیتواند بگوید بعد از طراحی وب سایت نمیخواهد سایتش را تغییر دهد. ممکن است امروز نیازمندی خاصی مطرح نباشد اما چه کسی میتواند تضمین کند که شما تا دو یا سه ماه دیگر نمیخواهید سرویس جدیدی روی وب سایت خود راه اندازی کنید؟ نرم افزارهای آماده مثل جوملا، وردپرس و …معمولا به دلیل اینکه توسط تیم اجرایی طراحی وب سایتشما نوشته نشده اند امکان تغییر در آن ها بسیار کم است (توجه کنید که منظور از تغییر در اینجا تغییرات محتوایی نیست. در اینجا مطلقا در مورد سایت داینامیک و استاتیک صحبت نمی کنیم)
5-    تیم اجرایی طراحی سایت
طراحی وب سایت ارزان معمولا توسط افراد و یا شرکت هایی که تیم اجرایی محدودی دارند پیشنهاد میشود. در این شرکت ها معمولا گرافیست و برنامه نویس یک نفر است. معمولا نقش هایی به اسم پشتیبانی، تحلیلگر، کارشناس شبکه و … وجود ندارد. همه کارها را یک یا دو نفر انجام میدهند و طبیعتا نتیجه کار یک کار ارزان است.