هوش کسب و کار یا BI رویکردی نوین در کسب و کار معماری سازمان است که دسترسی سریع به داده ها و تحلیل آن ها را بر اساس نیاز کاربران امکان پذیر میکند. هوش کسب و کار یا BI با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات ضمن شفاف سازی عملکرد سازمان، امکان پشتیبانی از تصمیمات راهبردی سازمان را در سطوح عالی فراهم می آورد.

 

هوش کسب و کار یا BI عبارتست از شناسایی و دسته بندی مفاهیم پنهان مرتبط با تصمیم گیری و انبوهی از داده های کسب و کار به منظور رشد آگاهی از محیط کسب و کار و کمک به تصمیمات سازمانی. هوش کسب و کار فرایند سیستمی سازمان یافته ای است که از طریق آن سازمان اطلاعات مورد نیاز را در جهت پشتیبانی از تصمیمات کسب و کار از منابع درونی و بیرونی کسب، تحلیل و منتشر می کند.
زمانی که داده در شکل های مختلف (پایگاه داده، انبار داده، داده کاوی و …) در دسترس تصمیم گیرندگان قرارمیگیرند، میتوانند آن ها را تحلیل و بر اساس آن فعالیت های سازمانی خود را شکل دهند که اصطلاح هوش یا دانش کسب و کار برای آن به کار گرفته میشود.
هوش کسب و کار یا BI شامل طبقات گسترده ای از کاربردها و فنونی است برای جمع آوری، تحلیل و دسترسی به اطلاعات به منظور بهره برداری کاربران سازمان در اتخاذ تصمیمات بهتر و راهبردی. گستردگی فعالیت های سازمان های نوین، تشکیل هوش کسب و کار را از طریق انبار داده (Data Warehouse) و داده کاوی (Data mining) امکان پذیر مینماید.
هوش کسب و کار یا BI چییست؟
داده های اولیه عملیاتی سازمان معمولا در پایگاه داده ها نگهداری میشود. داده های تولید، میزان فروش، خرید، انبار، مشتریان و غیره در پایگاه داده ها حفظ میشوند و عملیات روزانه کارکرد سیستم ها به طور مستمر این داده ها را به هنگام می نماید. همچینین داده های تاریخی سازمان باید به منظور به کارگیری مجدد نگهداری شوند. به کارگیری انباره داده میتواند داده های سازمانی (تاریخی و عملیاتی) را به منظور اهداف تحلیلی در یکی جمع و نیازهای اطلاعاتی تصمیم گیرندگان را پاسخ دهد.
برای بهره گیری از نرم افزار های هوش کسب و کار یا BI ، کاربران میتوانند پرس و جو های مورد نظر خود را انجام و درخواست گزارش ویژه نمایند و یا بر اساس نیاز تحلیل هایی را از سیستم درخواست کنند. نتایج پرس و جو ها، درخواست ها (گزارشات، تحلیل ها) می تواند به شکل گزارش، پیش بینی، هشدار و یا نمودار ها ارائه شود.
ابزارها و فنون هوش کسب و کار
هوش کسب و کار یا BI طیف گسترده ای از ابزارها و فنون را به کار میگیرد و کاربردهای اصلی شامل ابزارهای پرس و جو، گزارش گیری و پردازش، تحلیل برخط، پشتیبانی تصمیم، داده کاوی، پیش بینی و تحلیل آماری است. از فروشندگان صاحب نام هوش کسب و کار میتوان به شرکت SAS، Micro strategy، Cognos اشاره کرد.
ابزارهای هوش کسب و کار یا BI را میتوان به دو گروه اصلی تقسیم کرد:

  • پشتیبانی تصمیم و تحلیل هوشمند
  • کشف اطلاعات و دانش
بیشتر بخوانید
طراحی پورتال، راهکاری مناسب برای پشتیبانی منابع انسانی

که در هر یک از گروه ها ابزارها و فنون خاصی وجود دارد.