توفیق دولت الکترونیک همبستگی زیادی با ویژگی ها و خصوصیات افراد و مسئولین ایجاد و استقرار آن دارد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

 

–    بینش و رهبری
مسئولین بایستی از یک بینش مناسب و روشن نسبت به آینده برخوردار باشند و سعی کنند تا در تحقق آن با یکدیگر همکاری کنند. توفیق استقرار دولت الکترونیک نیاز به رهبری قوی در پیشبرد طرح و جلب همکاری مسئولین دولتی دارد.

–    مشارکت فعال
گروه های همکار در بکارگیری دولت الکترونیک می توانند اعتبار و توفیق آن را تضمین کنند. در هر یک از سطوح بکارگیری، موسسات دولتی، شهروندان و موسسات بایستی مشارکت داشته باشند.

–    پایبندی به تغییر و نوآوری در فرآیندهای کاری
مسئولین نه تنها بایستی خواستار تغییر شرایط فنی و ارتباطات اینترنتی باشند بلکه پذیرش تغییر فرآیند کاری نیز از ضروریات است. ارائه چهره ای از خدمات عمومی در اینترنت بخشی از تغییر فرآیند کاری است. این امر به یکپارچگی بیشتر منابع اطلاعاتی موسسات نیز می انجامد. اگر فرآیندهای کاری جاری از کارایی لازم برخوردار نیست یکی از روش ها وارد شدن به محیط اینترنتی است.

–    تاکید بر مشتری
زمانی که در حال توسعه کاربردهای دولت الکترونیک هستید مشتریان را که همانا شهروندان مخاطب شما هستند فراموش نکنید. در جهت تشویق شهروندان به استفاده از شبکه و کاربردهای موجود در آن ضروریست تا برنامه ها کاربر آشنا بوده و به راحتی قابل استفاده و دارای راهنما باشد. همچنین محتوای آنها به روز و دقیق نگهداری شود.

–    انجام کارها به صورت حقیقی و بهنگام
هدف نهایی دولت الکترونیک انجام کارها و ارائه خدمات به صورت حقیقی و به هنگام است. ارائه اطلاعات نمی تواند به تنهایی موجب توفیق دولت الکترونیک شود.

بیشتر بخوانید
رهنمودهای عمومی در طراحی صفحه های وب سایت سازمانهای دولتی

اقدامات ضروری قبل از اجرای دولت الکترونیک
قبل از اجرا و به کارگیری دولت الکترونیک چهار فعالیت زیر بایستی انجام پذیرد:

الف- انجام تحلیل فرآیندهای کاری
سازمان ها نیاز به تحلیل دقیق فرآیندهای کاری خود دارند. حتی در برخی از موارد ضروری است تا تغییرات در فرآیند انجام شود تا بتوان برنامه های دولت الکترونیک را کاراتر ارائه کرد. در این جهت ضروری است تا روابط با سایر سازمان ها و موسسات نیز در نظر گرفته شود.

ب- مدیریت تغییر فرهنگی
کارکنان سازمان مسئولیت اجرا و به هنگام نگهداشتن شبکه را به عهده دارند. بنابراین ضروری است تا آنها با فرهنگ شبکه و کار از طریق اینترنت آشنا شوند و مهارت های لازم را از طریق آموزش کسب کنند.

ج- به‌کارگیری نوآوری های فناوری
همگامی با فناوری در حال تغییر بسیار مشکل است. بنابراین ضروری است تا با تغییر فناوری سازگار شده و همواره در شرایط روند قرار داشته باشید. امکان بهره گیری از کلاس های آموزشی، سمینارها، مجلات فنی، منابع اطلاعات موسسات مرتبط با فناوری از ضروریات می باشد.

د- ایجاد پردازش های یکپارچه
شبکه ها باید به گونه ای طراحی شود که در ارتباط کاربران یکپارچه به نظر آید. اگر چه سازمان نماد وب سایت خود را طراحی می کند ولی در نهایت بایستی از یک زمینه، شیوه تماس با کاربر و صفحات تعاملی استفاده شود.