در طول سال هایی که به عنوان بخشی از یک تیم طراحی پورتال کار کرده ام مشتریان زیادی را دیده ام که وب سایت های قدیمی را کنار گذاشته اند و به گفته خودشان میخواهند پروژه پورتال را در سازمانشان اجرایی کنند. این درحالی بود که با بررسی های دقیق تر دریافته بودیم که با طراحی یک وب سایت کاربردی نیازهای مشتری به خوبی پوشش داده میشود.

 

این روزها واژه پورتال تبدیل به ابزاری گمراه کننده و وسیله ای برای جاروجنجال های تبلیغاتی و پروپاگاندای شرکت های ارائه دهنده نرم افزار و طراحی پورتال شده است. و در این میان مشتریان از همه جا بی خبر هم گمان میکنند الزاما هر پروژه طراحی سایتی نیز باید با فناوری پورتال پیاده سازی و اجرا شود. امروز همه مشتریان حداقل در بخش های سازمانی، یک پورتال میخواهند و به کمتر از آن راضی نمیشوند. ارائه دهندگان نرم افزار و فروشندگان پورتال هم از این موضوع استقبال میکنند و در نهایت تحت عنوان پورتال و بر روی زیرساخت های پورتالی، به صورت خوشبینانه یک وب سایت کاربردی مناسب را تحویل مشتری میدهند. مشتری هم غالبا از نتیجه کار راضی است. چون چیزی که او واقعا میخواسته است یک وب سایت کاربردی بوده است.
تا اینجای کار ظاهرا مشکلی وجود ندارد، مشتری راضی است و فروشنده هم خوشحال است. بنابراین آیا واقعا مهم نیست که مشتری به جای یک سیستم مدیریت محتوا یک پورتال خریده است؟ بیایید نگاهی به نتیجه بررسی هایی در این مورد بیندازیم:
هزینه: در مقایسه هزینه های نرم افزار پورتال، با یک نرم افزار مدیریت محتوا، پورتال نیاز به زیرساخت هایی به مراتب قوی تر و بالتبع هزینه هایی بالاتر دارد.بنابراین اگر مشتری قرار است فقط از جنبه وب سایتی یک پورتال استفاده کند بیش از 70 درصد پول اضافی پرداخت گرده است.
پیچیدگی: پلتفرم پورتال بسیار پیچیده تر از پلتفرم یک سیستم مدیریت محتوای ساده است. این موضوع میتواند به زمان اجرای طولانی تر و هزینه های نگهداری بیشتر منجر شود.
کارآیی: اگر منظور از راه اندازی پورتال فقط و فقط کاربرد وب سایتی آن است باید گفت کارآیی یک پورتال به دلیل اینکه سرورهای آن در آن واحد باید میزان بیشتری از پردازش ها را عملیاتی کنند به نسبت از یک سیستم مدیریت محتوا پایین تر است.
تخصص: تعداد افرادی که میتوانند یک پورتال را از جنبه های مختلف مدیریت کنند به مراتب از متخصصانی که سیستم های مدیریت محتوا را راهبری میکنند کمتر است.
سفارشی سازی: پورتال ها نرم افزارهای پیچیده ای هستند. اگر هنوز کاربرد شما در حد استفاده از جنبه های وب سایتی یک پورتال است، سفارشی سازی و تغییرات در ساختار وب سایتتان با استفاده از یک پورتال به مراتب سخت تر از سفارشی سازی یک سیستم مدیریت محتواست.
همه موارد فوق به این معنا نیست که پورتال ها نرم افزارهای کم کاربردی هستند. گمان میکنم دقت کرده اید که در بسیاری از بخش های این متن بارها تکرار کرده ایم که اگر صرفا میخواهید یک وب سایت اطلاع رسانی داشته باشید پورتال ها گزینه چندان مناسبی برای شما نیستند. اما در پروژه هایی مانند طرح های بزرگ خدمات الکترونیکی و یا پروژه های بزرگ یکپارچه سازی قطعا گریزی از پورتال ها نیست.