پورتال سازمانی بهترین ابزار پیاده سازی BPM در سازمان

مدیریت فرایندهای کسب و کار مجموعه ای است از متدها، ابزارها و تکنولوژی های مورد استفاده که برای طراحی، نمایش، تحلیل و کنترل فرایندهای عملیاتی یک پورتال سازمانی به کار برده میشوند. BPM یک رویکرد فرایند محور است برای بهبود عملکرد و ترکیبی است از فناوری اطلاعات با فرایند و متدولوژی مورد نیاز برای هدایت یک مجموعه. BPM همچون یک پرنده است که برای پرواز به دو بال قوی و متناسب نیاز دارد تا بتواند فرایندهای کسب و کار اثربخش، چابک و شفافی را ایجاد کند.

این دو بال عبارتند از: متخصصین فرایند و فناوری اطلاعات.

BPM پل ارتباطی است مابین پرسنل سازمان، سیستم ها، عملیات، کسب و کار، مشتریان، تامین کنندگان و شرکای تجاری.

پورتال سازمانی بهترین ابزار پیاده سازی BPM در سازمان طراحی سایت طراحی پورتالBPM روش های مدیریت فرایندها

ممکن است ذهن شما هم به عنوان خواننده این مقاله مانند بسیاری از افراد در مواجهه با این قبیل موارد مغشوش شده باشد. شنیدن واژگانی از قبیل “فرایندهای عملیاتی کسب و کار” (Operational Business Process)، “رویکرد فرایند محور” (Process Ceentric Approach) و “ترکیب” (Collaborate) که حاصل ادغام فناوری اطلاعات با فرایند و متدولوژی است هر ذهنی را به چالش میکشاند اما در ادامه سعی میشود موارد عنوان شده به صورت شفاف بیان گردند.
BPM روش های مدیریت فرایندها را با استفاده از نرم افزارهای خاص خود و عموما پورتال های سازمانی در سازمان منتشر  و جاری میکند. در این حالت سازمان قادر خواهد بود موانع را پشت سر گذارده و سرعت و چابکی لازم را در عملیات کسب و کار خود ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید
سازمان های فرایند محور و نقش BPM در آن ها

به طور خلاصه با استقرار BPM از طریق پورتال سازمانی میتوانید مزیت های زیر را برای ذینفعان مختلف سازمان به ارمغان بیاورید:

مدیران کسب و کار خواهند توانست تمامی جوانب و اجزاء فرایندهای عملیاتی خود را اندازه گیری، هدف گذاری و کنترل نمایند.

مدیران فناوری اطلاعات قادر خواهند بود مهارت و منابع خود را دقیقا در راستای عملیات اصلی کسب و کار سازمان به کار برند.

این امکان برای پرسنل سازمان فراهم میشود تا بوسیله پورتال سازمانی و از طریق شناسایی فرایندهای اصلی سازمان، تمامی تلاش خود را در افزایش بهره وری اینگونه فرایندها و در نتیجه منافع سازمان مصروف نمایند.

مجموعه سازمان قادر خواهد بود از این طریق پاسخ سریع تری نسبت به تغییرات نشان داده و در جهت دستیابی به اهداف و استراتژی های سازمانی تلاش های مستمری را به انجام برساند.

و در نهایت مشتری این سازمان ها میتوانند محصول یا خدمت مورد نظر خود را در زمان مناسب و با کیفیت و هزینه مطلوب دریافت نمایند.

دلایل انتخاب BPM در سازمانهای پیشرو

 

برای BPM تعاریف زیادی ارائه شده که در ذیل به برخی از آن ها اشاره میشود:

موسسه گارتنر: یک واژه جامع توصیف کننده روش ها، معیارها، فرایندها و سیستم های مورد استفاده برای پایش و مدیریت عملکرد کسب و کار یک بنگاه است.

شرکت BEA: راهبردی برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار از طریق بهینه سازی مستمر فرایندها در یک چرخه بسته از مدلسازی، اجرا و اندازه گیری است.

شرکت مشاوره ای سلنت: مدیریت فرایندهای کسب و کار رویکردی است که امکان طراحی، یکپارچه سازی، اجرا، پایش و بهینه سازی گردش کار ها را بین کارکنان و برنامه های کاربردی نرم افزاری فراهم میکند.

بیشتر بخوانید
7 قدم ساده برای افزایش امنیت سایت وردپرسی

تعریف انجمن آمریکایی کیفیت (ASQ): مدیریت فرایندهای کسب و کار یک رویکرد مدیریتی است که گردش کاری درون سازمان را اداره میکند. به جای تمرکز بر کار درون یک واحد تخصصی (مانند مالی و حسابداری)، مدیریت فرایندی، تمرکز سازمان – در سر تا سر واحدهای کسب و کار-  را به یک فرایند معین سوق میدهد.

تعریف انجمن متخصصین BPM: مدیریت فرایندهای کسب و کار یک رویکرد منظم برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستند سازی، پایش، کنترل و اندازه گیری فرایندهای دستی و مکانیزه کسب وکار است برای دستیابی به نتایج هدفگذاری شده سازگار با اهداف استراتژیک سازمان. BPM شامل تعریف، بهبود، نوآوری و مدیریت فرایندهای سراسری کسب و کار به شکلی از پیش سنجیده مبتنی بر همکاری است و به صورت روز افزونی مرتبط با تکنولوژی و فناوری اطلاعات است.

پورتال سازمانی بهترین ابزار پیاده سازی BPM در سازمان طراحی سایتبا استفاده از تعاریف ارائه شده بالا میتوان  BPM را این چنین نیز تعریف نمود:
“تکنیکی مدیریتی که بر محیط فرایندهای کسب و کار در جهت اهداف، چابکی بهبود و کارایی عملیاتی نظارت میکند. BPM رویکردی ساختار یافته است که متدها، سیاست ها، استانداردها، رویه های مدیریتی و ابزارهای نرم افزاری را برای مدیریت و بهبود مداوم فرایندها و فعالیت های یک سازمان به کار میگیرد.”

نوشته شده در طراحی سایت