اغلب سازمان های بزرگ و حتی برخی از کسب و کارهای نه چندان عظیم، ممکن است به دفعات مجبور به تغییر نرم افزارهای کاربردی مورداستفاده در سازمان شوند که بعضا در این مسیر، ملزم به انتقال اطلاعات سیستم های قدیمی به بستر پورتال جدید می شوند.

 

هر چند در پاره ای از موارد به عللی مانند ساختار بسیار متفاوت معماری و طراحی داده و بانک های اطلاعاتی یا پیچیدگی های ناشی از تفاوت سکوها، عملا امکان Data Conversion وجود ندارد، اما شاید یکی از معیارهای انتخاب یا طراحی و سفارش پورتال جدید توسط یک سازمان، ایجاد شرایط تبدیل و انتقال داده های موجود باشد که قاعدتا اهمیت این عمل با حجم داده ها و حساسیت نرم افزار کاربردی مورد نظر، ارتباط مستقیم دارد.
بر اساس بهروش های ارایه خدمات فناوری اطلاعات، پیمایش یک عملیات تبدیل اطلاعات می تواند یکی از گام های اجرایی فاز Translation Service و پیش نیاز Role-Out – یا تعمیم سرویس – باشد. حدود و پیچیدگی های یک Convert اطلاعات، طیف بسیار وسیعی دارد. گاه ممکن است در حد تناظری مستقیم میان 2 جدول ساده در پایگاه های اطلاعاتی و سکوهای یکسان، که توسط یک سرویس دهنده تهیه شده اند، ساده باشد و در مواردی نیز ترکیبی از تغییر در سکوها، میان بانک های اطلاعاتی متفاوت، تلفیق و حتی تجزیه اطلاعات باشد. در ابتدا باید در نظر داشت که مهاجرت از هر سیستمی به پورتال جدید، الزاما ممکن است توام با تبدیل اطلاعات نباشد یا اساسا  ارزش داده های حاصل از کانورت با هزینه های زمانی و مالی آن برابری نکند. بنابراین اتخاد تصمیم در خصوص انجام فرایند تبدیل اطلاعات که برخاسته از نیاز کسب و کاری و با تحلیل هزینه و فایده باشد، نخستین گام در این اقدام است. اما شاید حساس ترین و بااهمیت ترین گام های Convert، مراحل آماده سازی داده ها (پیش از اقدام) و صحه گذاری خروجی ها (پس از عملیات) باشند؛ اقداماتی که می توانند با ارایه درکی محتوایی از داده ها، حاصل فرایند مکانیکی کانورت را معنادار کنند و سر آخر اینکه تصدیق نهایی داده ها نیز باید توسط کاربران و بهره برداران سیستم صورت پذیرد. در بسیاری از موارد خصیصه های (Features) افزوده شده به سیستم جدید برای عملیاتی شدن، نیازمند ساختاری متفاوت و داده ای اولیه هستند که در تمامی نسخ مورد بهره برداری در یک فضای جزیره ای یا موجود نیستند یا یکسان و همگون نیستند. برای مثال، می توان به چالش تبدیل اطلاعات برای یکسان سازی کدینگ اطلاعاتی سیستم های توزیعی به رویکردهای متمرکز اشاره کرد.
همچنین یکی دیگر از چالش های این معبر، تولید اطلاعاتی جدید بر اساس استنتاج از داده های بستر قدیم اطلاعات است. در نظر داشته باشیم که تبعیت از توصیه های مستندسازی در متدولوژی های تولید نرم افزار، می تواند فرایند تبدیل اطلاعات در پروژه های پیاده سازی پورتال سازمانی را تسهیل کند.