ورود به دنیای فناوری اطلاعات، شیوه های کسب و کار و زندگی را شدیدا تحت الشعاع خود قرار می دهد. سازمان ها با بکارگیری فناوری اطلاعات تغییرات چشم گیری را در فرایندهای داخلی خود تجربه می نمایند. شیوه های ارتباط یعنی افراد و گروه های سازمانی تغییر می یابد و ارتباط و تعامل با ذینفعان (سهام داران، مشتریان و …) به شکل نوین انجام می پذیرد.
دولت ها، سازمان های تجاری، موسسات عام المنفعه، گروه های اجتماعی، شهروندان همگی با شیوه جدید انجام تعاملات و فعالیت مواجه می شوند و هر یک بسته به میزان فعالیت و تعاملات گروهی و اجتماعی خود از فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف بهره می گیرند.

تجارت الکترونیک
سازمان های مجازی شیوه ای نوین از سازمان های سنتی هستند که با متغیرهای خاص خود روش ها و عادات کسب و کار را تغییر داده اند در نتیجه آنچه که در گذشته سازمان ها به دنبال آن بوده اند، امروزه از طریق فناوری اطلاعات قابل  دسترسی است. فناوری اطلاعات کارایی، بهره وری و نیز اثربخشی سازمان ها را ارتقاء داده و ابزاری است به منظور پاسخ‌گویی به شرایط حاکم بر سازمان ها در هزاره سوم میلادی.
رشد و توسعه فناوری اطلاعات در دهه آخر قرن بیستم تاثیرات چشمگیری بر سازمان ها و موسسات و نحوه کسب و کار آنها داشت. قدرتمند شدن رایانه ها از نظر سرعت پردازشی، گسترش دانش شبکه ها، توسعه تجهیزات ارتباطات و مخصوصا اینترنت موجب شد تا تبادل، اشتراک و توزیع اطلاعات در سرتاسر جهان به سرعت انجام شود و در اثر آن شیوه های کسب و کار سنتی نیز تغییر شکل دهد.
تجارت با استفاده از این فناوری به سرعت از محدوده های محلی و ملی به جهانی تبدیل گردید و دانش بر سرمایه و نیروی کار برتری یافت و تولیدات و خدمات به سوی مشتری مداری سوق یافت و سازمان های سنتی فیزیکی به شکل مجازی به انجام کسب و کار پرداختند.
تجارت الکترونیک از فناوری در ارتباطات، پردازش ها و انتقال دیجیتالی کالا یا خدمات استفاده می کند. در این شیوه کار تعاملات بین مشتری تامین کننده کالا یا خدمات سریع‌تر و تصمیم گیری در جریان فرایند انجام می شود و اطلاعات همواره به صورت شفاف در دسترس است و هیچ محدودیتی در استفاده از آن از نظر زمان و مکان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
سنجش میزان انحراف از تعهدات در سرویس

بیشترین مزیت در تجارت الکترونیک برای مشتری است که می تواند به اطلاعات مورد نیاز در مورد کالا یا خدمات مورد نیاز دست یابد. کالا را از میان تولیدکنندگان مختلف انتخاب و صرف نظر از این که در کجا قرار دارد، آن را سفارش دهد. از این طریق حق انتخاب مشتری افزایش یافته و می تواند کالا یا خدمات را با نازل‌ترین قیمت تهیه کند. ضمنا آگاهی وی از کیفیت کالا و اطلاعات مرتبط به آن افزایش می یابد.
برتری بعدی به تامین کنندگان یا فروشندگان می رسد که به اطلاعات مورد نیاز درباره موجودی ها، برنامه های تولید، وضعیت سفارشات و خواسته های مشتری دست می یابند که می تواند در پاسخ گویی به نیازهای بازار و مشتری موثرتر گام بردارد و رضایت آنان را جلب کند. همچنین سازمان در شرایطی قرار می گیرد که به اطلاعات به هنگام و صحیح دسترسی دارد و قادر است تا برنامه ریزی های لاز را انجام دهد. جدا شدن کارکنان از امور روزمره و تکراری از طریق به کارگیری سیستم های پردازشی و تصمیم گیری آنان را به کارکنان دانشی تبدیل می کند. پاسخ گویی سازمان نسبت به گروه های ذینفع و نیز مشتریان افزایش می یابد و از این طریق با هزینه کمتری به توسعه و گسترش فعالیت ها می پردازد.

سازمان در اولین اقدام فعالیت های انتقال داده و اسناد را در میان واحدهای سازمانی و بین سازمانی به صورت مکانیزه و بدون کاغذ طراحی می کند و از این طریق فعالیت هایی مانند دریافت سفارشات پردازش آنها، سفارش تولید، امور حسابداری، انبار و توزیع به صورت الکترونیکی انجام می شود. این امر در مرحله نخست به کاهش هزینه های جاری و نیز تعدیل منابع انسانی می انجامد. مدیریت سازمان نیز در تجارت الکترونیک از ویژگیهای خاص برخوردار است دسترسی آسان و سریع به اطلاعات درون و برون سازمانی جهت برنامه ریزی ها، انتخاب خط مشی ها، تصمیم گیری ها، راهبردی در زمینه مشارکت یا همکاری و ادغام با سایر موسسات و اداره کاراتر امور سازمان از مزایای این شیوه کسب و کار است.

بیشتر بخوانید
طراحی پورتال، راهکاری مناسب برای پشتیبانی منابع انسانی

کاربردهای تجارت الکترونیک در اوایل دهه 70 میلادی با ایجاد نوآوری هایی در انتقال الکترونیکی نقدینگی ها آغاز شد. اما این کاربردها به تعدادی موسسات بزرگ و تعداد اندکی از شرکت های کوچک محدود می شد که جرات انجام آن را به خود داده بودند. به دنبال آن تبادل الکترونیکی داده شکل گرفت که شکل دیگری از پردازش فرایندها و انتقال داده ها را میسر می کرد و موجب افزایش گروه های صنعتی در تعاملات گردید. با تجاری شدن اینترنت و معرفی شبکه وب کاربردهای تجارت الکترونیک به سرعت رو به افزایش نهاد.
حیطه تجارت الکترونیک بسیار وسیع و گسترده است. تجارت الکترونیک کاربردهای بسیاری دارد از آن جمله انجام امور بانکی از منزل، خرید از فروشگاه های الکترونیکی، خرید سهام، یافتن شغل، برگزاری حراج، همکاری و ارتباط با شرکای تجاری در سراسر دنیا و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان.