مراحل اولیه تحولی عظیم در حال رخ دادن در صعت دو تریلیون دلاری فناوری اطلاعات است که با گذر از پلتفرم پیشین که از نوع کلاینت سرور بود به حوزه کلود رخ میدهد.

 

برای نخستین بار در تاریخ با دگرگونی هایی هیجان انگیز مواجه هستیم که هم سرچشمه بنگاهی دارد و هم مصرف کنندگان محرک آن هستند. در چنن هنگامه ای تقاضا برای فناوری اطلاعات نیز بیش از هر زمانی شده است.چه مصرف کننده ای منفرد و چه رییس شرکتی باشیم، خواستی اساسا همسان داریم: دسترسی فوری و بی دردسر و البته همراه با اطمینان به برنامه ها و داده هایی که برایمان مهم است.
حرکت عظیم از رایانه های شخصی و رایانه های سرور دوران قدیم به عصر کلودهای سیار که صورت گیرد تجدید ساختاری بنیادی در چگونگی خلق و مصرف فناوری اطلاعات صورت میگیرد. خلاصه کلام آنکه نرم افزار گوی سبقت را از سخت افزار میرباید. محرک این گذار هم تا حد زیادی قوانین جا افتاده فناوری است که میگوید نرم افزار را به سرعت میتوان اقتباس، برنامه ریزی و خودکار کرد، اما سخت افزار انعطاف پذیر نیست، کار میبرد و تخصصی است. وارد عصر مراکز داده ای تعریف شده با نرم افزار (SDDC) شده ایم که همه چیز در آن حالت مجازی پیدا کرده است و زیرساخت را به صورت نرم افزاری به متقاضی تحویل میدهند.. این رهیافت تعریف شده با نرم افزار به الگوی تمامی مراکز داده جهان تبدیل خواهد شد، زیرا نمادی از دگرگونی ریشه ای و نیرومند برای بنگاه ها است. بنیان SDDC به حرکت در آوردن فناوری اطلاعات با سرعت کسب و کار است و این با تحویل سریع برنامه ها و خدمات به متقاضیان صورت میگیرد.
رکن مرکز داده ای تعریف شده با نرم افزار عبارتست از مجازی سازی تمامی اجزا، تجمیع منابع و خودکارسازی فرایندها. سخت افزار در چنین الگویی هرچه بیشتر نامریی میشود و فقط از طریق لایه نرم افزاری پویا و میزان پذیری قابل رویت است. پورتال هایی امثال گوگل، آمازون و فیسبوک در این عرصه پیش قراول بوده ولی به رغم دستاوردهای بزرگی که داشته اند فقط برای محیط خاص خودشان کار کرده اند. اکنون وقت آن رسیده است که کل صنعت فناوری اطلاعات به سراغ رهیافت تعریف شده با نرم افزار برود.
در واقع شبکه در حال حاضر سد راه بهره برداری کامل از مزیت های مجازی سازی است زیرا محدودیت های شبکه فیزیکی باعث محدود شدن شدید تمامی برنامه هاست. پاسخ این چالش را باید در مجازی سازی شبکه جست. برداشتن این گام برای استفاده از رهیافت تعریف شده با نرم افزار در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت دارد. برای مجازی سازی شبکه میتوان از الگوی عملیاتی سیار و چابک ماشین های مجازی بهره گرفت و شبکه سازی را به ترازهای تازه ای از خودکار سازی، قابلیت برنامه یزی و مدیریت رساند. مجازی سازی شبکه باعث میشود در وجه اقتصادی شبکه سازی نیز تحولی رخ دهد. زیرا نیاز به سخت افزارهای گران و پر هزینه  اختصاصی شبکه سازی را کاهش میدهد. وقتی شبکه مجازی میسازیم بنیان شبکه کلود را تقویت کرده ایم تا بتوان برنامه ها و داده ها را بین محیط های کلود خصوصی و عمومی به گردش در آورد.
کسب و کار پیشرفته امروزی به شدت رقابتی، پویا، جهانی و همیارانه است اما در اغلب موارد زیرساخت فناوری پشتیبان آن لنگ میزند. یعنی کند ناکارآمد و عاجز از همپایی است. بهترین سازمان های جهان به سراغ الگوی نرم افزاری میروند. متخصصانی که جسارت دارند که به استقبال این واقعیت جدید بروند و الگوهای سخت افزارمحور گذشته را رها کنند چشم انداز کسب و کار را دچار چالش خواهند کرد.