طراحی پورتال مدیریت دانش با شیرپوینت

امروزه پورتال های سازمانی همچون شیرپوینت با ارایه سرویسهای Wiki می توانند نقش موثری را در زمینه مدیریت دانش ایفا کنند. شیرپوینت برای این منظور پکیج E-Wiki خود را در ازای لیسانس 2400 دلاری ارایه داده که البته با وجود استراتژی جاه طلبانه شیرپوینت در زمینه توسعه تعاملات تیمی نقاط ضعف متعددی در آن، نسبت به سایر ابزارهای wiki مشاهده می شود.

طراحی پورتال مدیریت دانش با شیرپوینت ماموریتی غیر ممکن

یکی ازمشکلات اساسی کاستی های شیرپوینت در ارایه راهکارهای مناسب جهت مدیریت و انتشار محتوا است. مدیریت محتوای آفلاین، با کاهش سرعت تولید محتوا در سرویسهای مدیریت دانش، میزان بهره وری را کاهش می دهد. راهکارهای دیگر شیرپوینت نیز چندان این مشکلات را مرتفع نمی سازند. کاربران عموما جهت دسترسی به محتوا مورد نظر و اشتراک داده ها از امکانات بالا و مستقلی بهره مند نمی باشند. با وجود اینکه اساسا شیرپوسنت جهت تمرکز داده ها به منظور توسعه روالهای مدیریت اطلاعات طراحی شده اما قالب های رایج متنی و محتوای وب در آن جای خود را به مستندات نرم افزارهای بسته آفیس داده اند. طبقه بندی اطلاعات نیز با توجه به گستردگی حوزه های دانش، همانطور که پیش از این اشاره شد، امکانات کافی را در اختیار کاربران قرار نمی دهد. مکانیزم های جستجو خصوصا جستجوی تمام متن در سطح محتوا، محتوای چند رسانه ای و روالهای طبقه بندی را نیز نمی توان در شیرپوینت بی عیب و نقص دانست.  ضمن اینکه به همه این موارد بایستی اتلاف هزینه و زمان دوره های آموزشی کاربران را بایستی افزود.
شیرپوینت بعنوان ابزار مدیریت دانش، در زمینه قابلیتهای جانبی ارایه شده نیز از کاستی هایی برخوردار است. قابلیت های همچون رمزنگاری آدرس پست الکترونیکی کاربران جهت جلوگیری از سرقت اطلاعات، استفاده از Captcha، لیست سیاه اسپمرها و امکانات همچون ویرایش تصویر، SVG و … در آن وجود ندارند.  نمایش در سایر مرورگرها به جز IE نیز اغلب با مشکلاتی همراه است.

بیشتر بخوانید
طراحی پورتال های دولتی با شیرپوینت، فرصت یا تهدید؟ (بخش سوم)

طراحی پورتال مدیریت دانش با شیرپوینت ماموریتی غیر ممکن

شیرپوینت را می توان در حوزه مدیریت دانش ابزاری پیچیده تلقی کرد که با وجود تمام مزایا، برخی نیازهای اساسی این حوزه را از جمله سادگی و کارایی را نادیده گرفته است. ضمن اینکه بسیاری از نمونه های موفق این زمینه نرم افزارهای متن باز و رایگان محسوب می شوند، که به نسبت شیرپوینت از مزایای رقابتی بیشتر برخوردارند.

ادامه دارد…

نویسنده: مهندس آرش رامز