کشورمان چندسالی است با تحریم های همه جانبه و شدید غرب در حوزه های مختلف دست و پنجه نرم میکند. این تحریم ها فقط در حوزه های اقتصادی خلاصه نشده و به بخش علمی و فناوری کشورمان نیز سرایت و موجب آسیب هایی شده است.

 

بخش فناوری اطلاعات کشور نیز از این آسیب در امان نبوده است. یکی از آسیب های این حوزه عدم امکان سرمایه گذاری و فروش محصولات شرکت های بزرگ نرم افزاری در کشور بوده است. هم اکنون به عنوان مثال، مردم، شرکت ها و سازمان های داخلی از خدمات پیشرفته تر شرکت هایی مانند گوگل و … در ایران محرومند. شرکت های بزرگ امکان فروش و یا پشتیبانی محصولاتشان را در ایران ندارند و یا به سختی و پایین تر از استانداردهای معمول این کار را انجام میدهند.
عدم حضور شرکت های بزگ بین المللی در ایران ضمن اینکه متضمن آسیب های فراوانی بوده است، فرصتی طلایی را در اختیار شرکت های داخلی قرار داده است. به عنوان مثال شرکت های ارائه دهنده نرم افزار پورتال و راهکارهای مشابه شاید هرگز با حضور رقبای قدرتمندی مانند Oracle و SAP نمی توانستند سهمی از بازار داخلی داشته باشند. این موضوع هم زمان با رشد شدید نیاز بازار داخلی به این دسته از نرم افزارها باعث رشد تعداد شرکت های ارائه دهنده این خدمات شد. گرچه همچنان این شرکت ها تا رسیدن به جایگاه شرکت های درجه اول نرم افزاری کشور فاصله دارند اما همین میزان رشد اقتصادی، علمی و فنی خود را بدون شک مرهون اعمال تحریم های اقتصادی بر علیه کشور هستند. در واقع برقراری تحریم ها حداقل در این بخش کوچک از صنعت نرم افزار باعث رشد و شکوفایی شرکت های جدید و تا حدی خودکفایی بازار شده است. (گرچه این مساله نافی فاصله بسیاری که همچنان این شرکت ها با رقبای بین المللی خود دارند نیست).
اما آیا با پیشرفت مذاکرات میان ایران و غرب و احتمال لغو تحریم ها و متعاقب آن حضور شرکت های بزرگ نرم افزاری در ایران، ماه عسل شرکت های تولید کننده پورتال را باید پایان یافته تلقی کرد؟ قطعا این چالش بسیار بزرگی برای این دسته از شرکت ها و تولید کنندگان نرم افزار است. دوران پساتحریم به احتمال زیاد به زودی فرا میرسد و شرکت ها باید آماده مقابله با این سونامی باشند چرا که به نظر نمیرسد که دولت بخواهد (و یا حتی اگر بخواهد، بتواند) حمایت و انحصاری  را که فی المثل در بازار خودرو ایجاد کرده است در بازار نرم افزار آغاز کند. البته این نکته نیز گفتنی است که سیاست های کلی نظام (و نه الزاما دولت) فضای مجازی و حفظ و صیانت از مرزهای آن را در دستور کار قرارداده و در ظاهر امر برای آن اعتبار ویژه ای نیز قائل است و این امیدواری وجود دارد که پس از رفع کامل تحریم های غرب علیه کشورمان بازار نرم افزار پورتال و راهکارهای مشابه آن (با توجه به اینکه به نوعی دروازه اطلاعاتی سازمان های داخلی محسوب میشوند) با توجه به توانمندی خاصی که شرکت های داخلی در این دوره کسب کرده اند، به دلایل امنیتی به راحتی در اختیار رقبای خارجی قرار نگیرد.
البته باید منتظر ماند و امیدوار بود که مجموعه تصمیم گیرندگان کشور همان حساسیتی را که در حوزه برونسپاری ارتباطات زیرساختی و مخابراتی به شرکت های خارجی دارند، در حوزه نرم افزارهای اینترنتی و پورتال های سازمانی به عنوان دروازه ورود به سازمان ها را نیز بروز دهند و کلید این دروازه ها را به راحتی در اختیار غریبه ها نگذارند.

بیشتر بخوانید
جستجوی برند محور (Branded Search) چیست؟

نوشته شده در: شرکت داده ورزی فرا