راه اندازی سایت اینترنتی اصول و قواعدی دارد که اگر آن ها را رعایت کنیم میتوانیم به اهداف و چشم اندازهای تعریف شده و مورد انتظار از راه اندازی و طراحی سایت اینترنتی دست پیدا کنیم. ابتدا و قبل از هر گونه تصمیم گیری باید مشخص کنید وب سایتی که میخواهید راه اندازی کنید چه نوع وب سایتی است و انتظارات شما از آن چیست؟

 

یک وب سایت اینترنتی میتواند صرفا یک کارت ویزیت الکترونیکی و یا یک کاتالوگ آنلاین باشد و یا میتواند یک وب سایت تجارت الکترونیکی با همه ویژگی ها و خصوصیات یک وب سایت درآمد زا باشد. بنابراین پیشنهاد میشود قبل از تصمیم گیری اهداف و چشم اندازهای مورد انتظار را مجسم کرده و یا حتی آن ها را بنویسید. نوشتن این اهداف ممکن است به شما در نگارش یک شرح نیازمندی ها (RFP) کمک کند و شما میتوانید بعد از نگارش آن را در اختیار پیمانکار و مجری پروژه راه اندازی سایت قرار دهید. این مستندات قطعا کمک بزرگی برای پیمانکار شماست تا فعالیت راه اندازی وب سایت شما را هرچه سریعتر و با کیفت بهتر به اجرا برساند.
چهار عامل اصلی در موفقیت یک سایت اینترنتی دخالت مستقیم دارند:

  • نرم افزار
  • معماری محتوا
  • طراحی گرافیکی
  • محتوا

این چهار عامل در وب سایت های موفق یک جا جمع شده اند، بنابراین فقدان هرکدام از عوامل فوق میتواند خطر جدی برای پروژه راه اندازی سایت شما ایجاد کند. از 4 عامل فوق عامل اول و سوم به صورت کامل وابسته به پیمانکار پروژه راه اندازی سایت شماست. مسئولیت مطلوبیت عامل دوم به صورت مساوی بین شما به عنوان کارفرما و پیمانکارتان به عنوان مجری راه اندازی سایت تقسیم شده است و در نهایت مسئولیت عامل چهارم به صورت کامل به عهده شماست مگر اینکه آن را نیز برون سپاری کرده باشید.
نرم افزار
نرم افزارهای سیستم مدیریت محتوای موجود در بازار به دو دسته کلی تقسیم شده اند: نرم افزارهای متن باز و نرم افزارهای تجاری.
احتمالا اسامی نرم افزارهای متن باز مدیریت وب سایت را بارها شنیده اید: جوملا، وردپرس و دروپال از معروفترین نرم افزارهای رایگان راه اندازی سایت های اینترنتی هستند. شرکت ها و افراد بسیاری در داخل کشور مشغول ویژه سازی و اجرای پروژه های راه اندازی سایت بر اساس یکی از این پلتفرم های اجرا هستند. این که کدام یک از این گزینه ها گزینه بهتری هستند سوالی است که پاسخ آن بسیار سخت و مبهم است و ما نیز پاسخ روشنی برای آن نداریم. اما در هر صورت اگر میخواهید یکی از این پلتفرم ها را برای اجرا انتخاب کنید میتوانید مقالهمقایسه جوملا، دروپال و وردپرس را که در همین وب سایت منتشر شده است مطالعه کنید. مزیت نرم افزارهای متن باز نسبت به نرم افزارهای سفارشی هزینه کمتر اجرا در پروژه های راه اندازی سایت است. گرچه ممکن است محدودیت هایی در سفارشی سازی توسط شرکت مجری وجود داشته باشد.
دسته دوم نرم افزارها نرم افزارهای تولید شده توسط شرکت ها هستند، مزیت این نرم افزارها (البته در صورت انتخاب مناسب) نسبت به نرم افزارهای گروه اول امکان سفارشی سازی های وسیع برای شرکت تولید کننده است. گرچه ممکن است استفاده از این گزینه برای راه اندازی سایت اینترنتی شما کمی گران تر باشد.
معماری محتوا
توضیح اینکه معماری محتوا دقیقا چیست برای کسانی که چندان با مقوله اجرای پروژه های راه اندازی سایت آشنا نیستند کمی دشوار است. اما به صورت کلی ضمن اینکه می توانید این مطلب را برای درک بهتر موضوع بخوانید باید گفت معماری محتوا نحوه چیدمان و طبقه بندی درختی اطلاعات وب سایت شماست معماری محتواست که مشخص میکند وب سایت اطلاعات را چگونه و در چه طبقه بندی به مخاطبان خود ارائه میکند یک معماری محتوای مناسب ضامن موفقیت پروژه راه اندازی وب سایت شماست و بلعکس یک معماری محتوای نامناسب و یا عدم اجرای آن  شانس موفقیت پروژه را به صفر نزدیک میکند.
طراحی گرافیکی
اثر طراحی گرافیکی یک وب سایت بر روی مخاطب اثری فوری و ماندگار است. طراحی گرافیکی، شخصیت وب سایت را به صورت لحظه ای و فوری به مخاطب القا میکند. گرچه یک طراحی گرافیکی خوب نتیجه مستقیم یک معماری محتوای مناسب است اما به مطزان زیادی میتوان آ را یکی از عوامل اصلی موفقیت و یا عذم موفقیت پروژه راه اندازی وب سایت در نظر گرفت. نمونه های معروفی از شرکت های بزرگ که با طراحی بد گرافیکی مشتریان آنلاین خود را از دست داده اند در سطح بین المللی میتوان نام برد. شرکت هواپیمایی رایان ایر علیرغم صرف هزینه های گزاف در راه اندازی خدمات آنلاین خود به دلیل طراحی گرافیکی نامناسب در عرصه تجارت آنلاین در برهه ای رقابت در این حوزه را به رقیبی مانند ویرجین واگذار کرد. این در حالی بود که هر دو شرکت از یک نرم افزار استفاده کرده ایده های تبلیغاتط نسبتا مشابه و معماری محتوایی تقریبا یکسان داشتند.
عوامل دیگری نیز برای در نظر گرفتن و بررسی در زمان راه اندازی سایت وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. انتاخاب نام دامنه مناسب، میزبان وب مناسب و … از این جمله است. در این خصوص مقالات متعددی در همین وب سایت منتشر شده است که میتوانید جهت تصمیم گیری بهتر به آن ها مراجعه کنید.