راه اندازی وب سایت به ویژه اگر به منظور ورود به دنیای تجارت الکترونیکی باشد نیازمند توجه به قواعد و استانداردهای مشخصی است. در زمان طراحی وب سایت به عوامل، استانداردها و پارامترهای مختلفی می بایست توجه شود تا کاربر پس از ورود به وب سایت رفتار مد نظر صاحبان کسب و کار که همان خرید اینترنتی و یا جلب توجه به محصولات معرفی شده در وب سایت است را از خود نشان دهد.

 

اساسا یک وب سایت تجارت الکترونیکی چیست و چه ویژگی هایی یک وب سایت تجارت الکترونیکی را از دیگر وب سایت ها در زمان طراحی وب سایت متمایز میکند؟
جستجوپذیری؛ اولین ویژگی و لازمه یک وب سایت فروش اینترنتی جستجو پذیری است. در زمان طراحی وب سایت باید این نکته را به خوبی به خاطر سپرد. وب سایت های فروش کالا و خدمات معمولا مملو از محصولات قابل فروش هستند. به عنوان یک نمونه وطنی به وب سایت دیجی کالا نگاهی بیندازید. شاید بیش از ده هزار عنوان کالا در این وب سایت در حال فروش است. به عنوان یک کاربر همیشه پس از مراجعه به وب سایت دیجی کالا اولین کاری که انجام داده ام جستجوی محصولی است که به دنبال آن بوده ام. تصور کنید اگر این وب سایت یک سیستم قوی جستجو نداشت چه فاجعه ای به بار می آمد.
طبقه بندی؛ یک وب سایت فروش اینترنتی باید بتواند طبقه بندی مناسبی از محصولات ایجاد کند. طبقه بندی محصولات به خصوص برای کاربرانی که تصمیم قطعی خود را برای خرید یک مارک و برند خاص نگرفته اند بسیار مفید است. پس در زمان طراحی وب سایت به این نکته به صورت کامل توجه کنید.
ابزار مقایسه؛ حتما و به طور یقین برای شما هم پیش آمده است که برای یک انتخاب میان دو محصول از دو برند متفاوت مردد باشید. درطراحی وب سایت های تجارت الکترونیکی و فروش اینترنتی محصولات، معمولا ابزاری وجود دارد که کاربران میتوانند با استفاده از آن دو محصول متفاوت را در حوزه های مرتبط با یکدیگر مقایسه کنند. ابزار مقایسه معمولا  به کاربران در اتخاذ تصمیمی سریعتر برای خرید محصول، کمک بزرگی میکند.
تجربیات شخصی؛ فروشگاه های اینترنتی بزرگ در سراسر جهان، این امکان را فراهم کرده اند که کاربران تجربیات شخصی خود را در استفاده از محصولات این فروشگاه ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند. توصیه های دیگر کاربران به استفاده و یا عدم استفاده از محصولی خاص معمولا برای دیگر کاربران تعیین کننده است. این تجربیات در قالب کامنت گداری و یا اعطای امتیاز به یک محصول خاص به اشتراک گذاشته میشوند. در نمونه های داخلی وب سایت دیجی کالا به خوبی از این ویژگی در طراحی وب سایت خود استفاده کرده است.
راهنمای خرید؛ حتما در زمان طراحی وب سایت و راه اندازی وب سایت فروش اینترنتی خود، بخشی را هم به راهنمای چگونگی خرید از فروشگاه اینترنتی خود اختصاص دهید. همه کاربران الزاما کاربران حرفه ای اینترنت نیستند. شاید این اولین خرید اینترنتی آن ها باشد. بنا بر این لازم است مراحل و چگونگی خرید از فروشگاه اینترنتی شما را فرا بگیرند.
استفاده از چند رسانه ای ها؛ اکثر کاربران برای انتخاب و خرید اینترنتی کالا و خدمات هنوز با ابهامات جدی در تصمیم گیری مواجه هستند. آن ها از خود میپرسند آیا چیزی که میخرم دقیقا همان چیزی است که تصور میکنم؟ بعد از طراحی وب سایت خود، با قراردادن تصاویر، ویدئو و سایر فایل های چند رسانه ای از محصولی که میفروشید این اطمینان را به کاربر بدهید که چیزی که میخرند همان چیزی است که می بینند.
باشگاه مشتریان؛ یک مشتری حرفه ای وب سایت شما با کسی که فقط یک بار از فروشگاه شما خرید کرده است چه تفاوتی دارد. مسلما او مشتری ارزشمند تری برای شماست. با ایجاد بخشی با عنوان باشگاه مشتریان در زمان طراحی وب سایت، امتیازات خاصی را برای مشتریان خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال افراد با تعداد خرید بیشتر میتوانند تخفیفات بیشتری بگیرند.
پشتیبانی آنلاین؛ به مشتریان فروشگاه اینترنتی خود این اطمینان را بدهید که همیشه در کنارشان هستید. بخشی با عنوان پشتیبانی آنلاین راه اندازی کنید و سعی کنید در اکثر اوقات آنلاین باشید و به مشتریان خود پاسخ بدهید.
روش های پرداخت؛ از روش های پرداخت متنوع استفاده کنید. پرداخت آنلاین، پرداخت بانکی و پست خرید. همه کاربران تمایلی به پرداخت قبل از تحویل کالا ندارند. پست خرید این امکان را فراهم مکند که اول تحویل بگیرند و بعد از تحویل کالا وجه را پرداخت کنند.