زمان استاندارد اجرای پروژه های طراحی پورتال چقدر است؟ پاسخ به این سوال ارتباط مستقیمی به پیچیدگی تعریف یک پروژه طراحی پورتال دارد. ممکن است به دلیل اینکه شما به عنوان مدیر اجرایی خرید یک پروژه پورتال در سازمان انتخاب شده اید می بایست در این مورد به مدیر مافوق خود پاسخگو باشید.

 

در پروژه هایی که در آن ها به عنوان بخشی از تیم اجرایی پروژه طراحی کار کرده ام زمان های متفاوتی را برای این موضوع تجربه کرده ام. پروژه هایی با طول زمان 18 ماه و پروژه هایی با طول زمان 25 روز! این تفاوت شاید به خوبی نشان دهد که زمان استانداردی برای اجرای پروژه های طراحی پورتال وجود ندارد چون هیچ جا تعریف دقیق و همسانی از یک پروژه طراحی پورتال ارائه نشده است. طبیعتا پروژه هایی با حجم عظیم یکپارچه سازی و یا با تعداد زیادی فرایندهای سازمانی از اجرای یک وب سایت ساده که به اشتباه تحت عنوان پروژه پورتال معرفی شده است زمان بسیار بیشتری برای اجرا نیاز دارد. پس با این اوصاف پاسخ به سوال ابتدای این مقاله چیست؟ باید بگوییم پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. به جای آن که به دنبال یک پاسخ کمی باشیم باید ابتدا ببینیم اجرای یک پروژه طراحی پورتال چه مراحلی دارد؟ شاید بررسی این مساله به جای پاسخ به سوال بالا کمی از ابهام موضوع بکاهد.

مراحل اجرای پروژه های طراحی پورتال

اولین مرحله پروژه طراحی پورتال چیست؟ بستگی دارد شروع پروژه را از زمان احاله آن به پیمانکار بدانیم یا از زمان تصمیم به اجرا در سازمان. عمدتا زمانبندی رسمی پروژه های پورتال از ازمان ارجاع به پیمانکار آغاز میشود. اما اگر میخواهید بدانید قبل از انتخاب پیمانکار و ارجاع پروژه به وی چه مراحلی در سازمان طی میشود میتوانید مقاله نکته هایی در خصوص خرید و راه اندازی پورتال سازمانی را که در همین وب سایت منتشر شده است بخوانید.
معماری محتوا: اجرای اصولی پروژه های طراحی پورتال معمولا با اجرای فاز معماری محتوا آغاز میشود. در خصوص معماری محتوا پیشتر در مقاله اهمیت معماری محتوا در طراحی سایت چیست؟ توضیحاتی داده ایم. همچنین میتوانید مطلب تدوین ساختار و معماری محتوا را در همین وب سایت بخوانید. زمانبندی فرایند معماری محتوا معمولا بسته به اینکه تیم پیمانکار در بررسی نمونه های اجرایی مشابه و یا مصاحبه با ذینفعان پروژه به چه تعداد نمونه اجرایی مشابه بسنده کرده و یا چه میزان زمان برای بررسی های میدانی صرف میکند متغیر است اما معمولا این فاز 15 تا 20 درصد زمان اجرای پروژه طراحی پورتال را به خود اختصاص میدهد.
طراحی گرافیکی: پس از اجرای فاز معماری محتوا معمولا یک خروجی از سند معماری محتوا جهت استفاده در طراحی قالب گرافیکی و پوسته پروژه طراحی پورتال در اختیار تیم گرافیست شرکت پیمانکار قرار میگیرد. چیدمان، نوع اطلاعاتی که در صفحه اصلی یا صفحات داخلی قرار میگیرد. رنگبندی سازمانی، ترکیب بندی و اولویت چیدمان و … مسایلی هستند که از سند معماری محتوا استخراج شده و در طراحی قالب گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرند. مرحله طراحی گرافیکی معمولا 10 تا 15 درصد زمان اجرای پروژه های پورتال را به خود اختصاص میدهند.
پیاده سازی نرم افزاری: زمان صرف شده در این مرحله بستگی به عوامل زیادی دارد. آیا تیم پیمانکار از یک محصول از پیش آماده برای اجرای پروژه طراحی پورتال استفاده میکند یا مشغول توسعه پروژه از طریق کدنویسی هسته است؟ آیا تمامی کامپوننت های مورد نیاز پروژه از قبل وجود داشته و تیم پیمانکار فقط مشغول نصب آن ها است یا میبایست ماژول ها و سرویس های مورد درخواست کارفرما را همزمان ویژه سازی کند؟ در زمان تدوین سند معماری محتوا چه حجمی از پیچیدگی اجرا در سند به تیم پیاده سازی نرم افزاری تحمیل شده است و … . این سوالات و پاسخ آن ها میتواند حجم و سهم تقریبی این مرحله نسبت به کل پروژه را نشخص کند که میتواند عددی بین 20 تا 50 درصد کل زمان پروژه را به خود اختصاص دهد.
تست های امنیت و کارایی: پس از پیاده  سازی نرم افزاری و پیاده سازی طرح گرافیکی بر روی نرم افزار، معمولا نرم افزار به صورت آزمایشگاهی تحت بار قرار میگیرد. مسایل و مشکلات نرم افزار در دو حوزه کلی امنیت و کارایی در این مرحله مشخص و رفع میشوند. بسته به میزان دقت تیم توسعه در مرحله قبل، این مرحله حجمی به میزان 5 تا 10 درصد کل پروژه را به خود اختصاص میدهد.
نصب و استقرار: آیا نصب و پیکربندی زیرساخت اجرای پروژه مانند تنظیمات شبکه، سرور، سیستم عامل، پایگاه داده و … نیز در حوزه وظایف کارفرما تعریف شده است یا این موارد به صورت از قبل آماده شده در اختیار این تیم قرار میگیرد؟ پاسخ به این سوال میزان زمان صرف شده در این بخش را مشخص میکند. به صورت معمول 3 تا 5 درصد زمان پروژه صرف نصب و راه اندازی سیستم بر روی زیرساخت اجرای آن خواهد شد.
آموزش و تحویل: آمادگی و همکاری کارفرما به میزان زیادی در کاهش زمان این مرحله از اجرای پروژه طراحی پورتال موثر است. برگزاری منظم جلسات تحویل و معرفی افرادی برای آموزش که حداقل دانش مورد نیاز در راهبری پورتال های سازمانی را داشته باشند مسیر گذار از این مرحله به طرز محسوسی کوتاه میکند. به صورت کلی این مرحله نباید از 5 درصد زمان کل اجرای پروژه تجاوز کند.
پس از پایان مرحله آموزش و تحویل، پروژه از حیث زمانبندی پیمانکاری خاتمه یافته تلقی میشود، اما پورتال پیاده سازی شده هنوز از بارگذاری بر روی دامنه اصلی فاصله دارد. پوتال تحویل داده شده میبایست توسط کارفرما مرحله تامین و ورود محتوا را  طی کند. ورود محتوای پورتال به دو صورت انجام میگیرد. محتوای مورد نیاز یا باید تولید شده و یا از روی وب سایت قدیمی به وب سایت جدید منتقل شود. در مقالات بعدی به صورت تفصیلی شیوه های تامین محتوای پورتال را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید
نابودی پزشکی با هوش مصنوعی - آیا پزشکان بیکار می شوند؟

نویسنده: گروه مهندسی داده ورزی فرا