به احتمال فراوان اولین سوالی که پس از ورود به وب سایت قوه قضاییه به ذهن مخاطبان این وب سایت خطور میکند این است که آیا این وب سایت برای متولیان آن اهمیت دارد؟ بر محتوا و ظاهر این وب سایت نظارت میشود؟ طراحی وب سایت بر اساس چه معیارها و اصولی صورت پذیرفته است؟ در زمان نگارش این مقاله 11 ماه از سال 93 گدشته است اما در هدر این وب سایت به عنوان وب سایت یکی از قوای سه گانه کشور همچنان شعار سال 92 (سال حماسه سیاسی و اقتصادی) خودنمایی میکند!

 

پس از این مقدمه کوتاه طراحی وب سایت قوه قضاییه را در حوزه های مختلف بررسی خواهیم کرد. وب سایت رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران یا همانطور که در عنوان این وب سایت ذکر شده است، پورتال جامع قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در آدرس dadiran.ir ارائه دهنده اخبار و اطلاعات این قوه است. این وب سایت با استفاده از زبان برنامه نویسی .net طراحی شده و بر بستر بانک اطلاعاتی sql server پیاده سازی شده است.
طراحی گرافیکی وب سایت چندان جدید و به روز به نظر نمیرسد. در طراحی وب سایت از رنگ قهوه ای و ترکیبات مشتق از این رنگ استفاده شده است. به نظر نمیرسد رنگ قهوه ای به عنوان رنگ سازمانی و هویت بصری این قوه تعریف شده باشد. بنا براین استفاده بیش از حد از این رنگ در طراحی وب سایت کمی عجیب است. کیفیت تصاویر استفاده شده در طراحی گرافیکی در حد استاندارد نیست، به عنوان مثال برای نشان ترازو به عنوان نماد عدالت در مرکز هدر وب سایت از یک تصویر بی کیفیت استفاده شده و یا تصاویر و المان های موجود در هدر به صورت ناشیانه دوربری شده و در این بخش قرار داده شده است.  کمی پایین تر از هدر یک فضای خالی سفید رنگ دیده میشود که به احتمال فراوان محل قرار گیری متن متحرک بوده است که با توجه به عدم وجود متن در این بخش، این فضا که دست بر قضا در استانداردهای طراحی وب سایت فضای ارزشمندی است بلا استفاده رها شده و به کلیت طرح نیز آسیب فراوان زده است.
اوضاع در فوتر وب سایت نیز چندان بهتر از هدر نیست. طراحی یک فوتر بزرگ بدون ارائه محتوای ارزشمند و کاملا خالی بسیار عجیب به نظر میرسد.
ستون سمت راست وب سایت به جز یک منوی ده سطری تماما به بنرهای سایر وب سایت ها اختصاص یافته است و دارای لینک هایی به خارج از وب سایت است. نکته ای که در این ستون خود نمایی میکند استفاده از سیستم آمارگیر رایگان وبگذر است. سیستمی که بیشتر امروزه وبلاگ ها و یا سایت های آماتوری از آن استفاده میکنند مشخص نیست در طراحی وب سایت یکی از قوای سه گانه کشور چه کاربردی میتواند داشته باشد. بر فرض کاربردی بودن این کامپوننت، آیا میزان بازدید روزانه 1500 تا 1600 نفر در روز برای وب سایت قوه قضاییه نیازی به اعلام عمومی دارد که  آن را در صفحه اصلی به نمایش بگذاریم؟
ستون وسط وب سایت تماما به ارائه اخبار این قوه اختصاص یافته است. دسته  بندی این ستون شامل آخرین اخبار، اهم اخبار، پر بازدید ترین اخبار و گزارش تصویری است. نکته جالب در این بخش گزارش تصویری است. در زمان نگارش این مقاله گزارش تصویری این ستون (ستون وسط وب سایت) شامل یک تصویر پرسنلی و بدون هیچ توضیحی از یکی از معاونان قوه بود!
ستون سمت چپ وب سایت نیز مشخصا از نظر معماری محتوا و چیدمان اجزاء بلاتکلیف است. این بلاتکلیفی را میتوان از نداشتن عنوان برای بخشی از بلاک ها و بخش های این ستون به صورت واضح متوجه شد. وجود بخش هایی که قطعا مخاطبان در وب سایت قوه قضاییه دنبال آن نمیگردند مانند دانلود تقویم سال 94 در یکی از پرکاربردترین فضاهای صفحه اصلی در ستون سمت چپ سند دیگری بر بلاتکلیفی این ستون است.
اوضاع و احوال طراحی وب سایت قوه قضاییه در صفحات داخلی هم وضعیت بهتری از صفحه اصلی ندارد. به عنوان مثال در بخش آرشیو تصاویر که از سمت راست وب سایت قابل دسترسی است دسته بندی تصاویر به وضوح نیاز به اصلاح دارد. وجود دو آلبوم همنام، نام گذاری بسیار بد برای تصاویر (اکثر تصاویر یا با شماره نام گذاری شده و یا اصلا نام گذاری نشده اند، یا نام هایی مانند این دارند: IMG-808) ، حجم نامناسب برای تصاویر، تصاویر تکراری در یک آلبوم و … گوشه هایی از ایرادات یک صفحه داخلی در طراحی وب سایت قوه قضاییه است.
بدون شک طراحی وب سایت قوه قضاییه در صورتی که به صورت مفصل بخواهیم به آن بپردازیم دارای اشکالات و ایرادات فراوانی است، در بخشی از این مقاله بنا بود به جایگاه خدمات بالقوه الکترونیکی در وب سایت قوه قضاییه بپردازیم اما وجود ایرادات اولیه فراوان در طراحی وب سایت این قوه چنان مشهود است که فعلا جایی برای مباحثی مانند خدمات الکترونیکی و امثال آن نمی ماند.