تغییر از نگاه چارلز داروین نکات قابل ملاحظه ای دارد. از نگاه وی آنهایی که می مانند نه قوی ترین گونه ها هستند و نه هوشمندترین آنها، بلکه آنهایی که بیشترین پاسخ را به تغییر می دهند، ماندگارترند. آنچه در طبیعت واقعیت دارد، برای سازمان های امروز نیز که در محیط هایی با تغییرات سریع فعالیت می نمایند، صادق است. انقلاب دیجیتالی و تغییرات سریع محیطی فرصت ها و تهدیدات را با خود همراه دارد. بیل گیتس به این واقعیت کاملا آگاه است. مایکروسافت به طور مستمر اینترنت جدید و محصولات فناوری اطلاعات و خدمات را تعریف می نماید تا از موقعیت خود در برابر گوگل دفاع نماید. گوگل نیز به طور مستمر به بازتعریف خود در برابر فیس بوک می پردازد.

رقابت نه تنها در کالا و خدمات، بلکه در مدل های کسب و کار، شبکه ارزشی عملیات خدمات مشتری و زنجیره تامین نیز مشاهده می شود. فعالیت های زنجیره ارزش موسسه بخشی از جریان بزرگتر از فعالیت هایی است که سیستم ارزش نامیده می شود. شبکه ارزش مجموعه ای پیچیده از منابع اجتماعی و فنی است. عناصر موجود در شبکه ارزش از ارتباط با یکدیگر تعامل می نمایند تا کالای اجتماعی (کالای عمومی) و یا ارزشی اقتصادی تولید نمایند. این ارزش شکل دانش و دیگر ارزش های غیرملموس و یا مالی را به خود می گیرند.

چالش های مدیریت در رابطه با فناوری اطلاعات
1-    تشخیص فرصت های حاصل از بکارگیری فناوری اطلاعات در سیستم های مبتنی بر شبکه (وب) برای برتری رقابتی و راهبردی و تهدیدات مرتبط با عدم استفاده از آنها.

بیشتر بخوانید
سنجش میزان انحراف از تعهدات در سرویس

2-    چه کسانی به ایجاد کار و نگهداری سیستم های اطلاعات می پردازند؟
این امر بسیار حیاتی است، زیرا مدیریت درصدد کمینه کردن هزینه های فناوری اطلاعات و بیشینه کردن منافع حاصل از آن است. مانند بهره گیری از روش های نوین محاسبات (محاسبات ابری) و نرم افزارهای منبع باز و برون سپاری.

3-    میزان بکارگیری فناوری اطلاعات در کسب و کار
میزان استفاده از فناوری اطلاعات موضوعی است که در برنامه ریزی های سازمان باید مدنظر قرار گیرد. بکارگیری فناوری اطلاعات بسیار هزینه بر است و عدم بکارگیری آن نیز در برخی موارد فرصتها را از کسب و کار سلب می نماید.

4-    چه فعالیت های شبکه سازی اجتماعی باید پیگیری شود؟

5-    فناوری اطلاعات چه میزان اهمیت دارد؟ فناوری اطلاعات با توجه به وضعیت فناوری تا چه میزان در کسب و کار اهمیت داشته و حیاتی است؟ چه برتری رقابتی از فناوری اطلاعات برای سازمان می تواند حاصل شود؟

6-    جهانی سازی
جهانی سازی بر بسیاری از موسسات تاثیر دارد. جهانی سازی موجب بروز فرصت ها برای موسسات می شود و موجب افزایش خرید و فروش آنها می شود. همچنین حضور بر خط در بازارهای جهانی می تواند فرصت هایی را برای رقابت و سودآوری به وجود آورد. فناوری اطلاعات، ارتباطات همکاری و اتحاد و دسترسی به اطلاعات را حمایت می نمایند.

7-    موضوعات اخلاقی و اجتماعی
بکارگیری فناوری اطلاعات ابعاد اجتماعی و اخلاقی متعددی دارد که با توجه به تغییرات و نوآوری های فنی و اجتماعی به طور مستمر در حال تغییرات در طرح های استوار فناوری اطلاعات این موضوعات باید مدنظر قرار گیرند.

بیشتر بخوانید
مدیریت برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات