چنانچه کاربران و مخاطبان وبسایت شما ایرانی هستند، نام دامنه ir. بهترین گزینه است، با این انتخاب هم هزینه کمتری میپردازید و هم دیگر نگران دزدیده شدن دامنه تان نیستید.

 

نکاتی در خصوص انتخاب نام دامنه
این روزها حتی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها هم بارها نام دامنه های مختلف اینترنتی را به کار می برند. دامنه، مجموعه ای از کاراکترهاست که می توان با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر، به سایت مورد نظر دست یافت. نام دامنه نشانی اینترنتی وبسایت شماست. برای راه اندازی سایت تان به یک دامنه نیاز دارید. البته سایت هایی هستند که دامنه هایی به صورت رایگان ارائه می کنند و ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما اگر در راه اندازی سایت تان جدی هستید، بهتر است یک یا چند دامنه برای سایت خود بخرید. ابتدا باید دامنه مناسبی برگزینید. بهتر است برای انتخاب یک دامنه این موارد را در نظر بگیرید.
کوتاه بودن دامنه
با این که شما می توانید تا ۶۷ کاراکتر را در نام دامنه خود جای دهید، اما هر چه نام دامنه کوتاه تر باشد، به خاطر سپردن آن ساده تر است و به این ترتیب مخاطبان بیشتری خواهید داشت. برخی مطالعات نشان داده کاربران معمولا نمی توانند نام دامنه ای را که بیش از ۱۲ کاراکتر دارد، براحتی به خاطر بسپارند.
معنا دار بودن
هر چه نام دامنه معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است دامنه انتخابی شما دربردارنده موضوع فعالیت سایت و حوزه ای باشد که در آن فعالیت می کنید. خلاصه این که بهتر است حداقل یکی از کلمات کلیدی را که در مرحله برنامه ریزی برای سایت طرح کردید در دامنه جای دهید. برای نمونه اگر می خواهید برای رستوران خود سایتی تهیه کنید، بد نیست واژه food را در آن بگنجانید. معمولا توصیه می شود از گنجاندن واژه های فینگیلیش در نام دامنه خودداری شود، با این حال شاید در برخی موارد چنین کاری چندان هم بد نباشد؛ مثلا برای یک سایت گل فروشی می توان از واژه gol نیز در نام دامنه استفاده کرد. برخی افراد متخصص که قصد راه اندازی وبسایتی شخصی دارند، بهتر است نام و نام خانوادگی خود را برای عنوان دامنه برگزینند.

بیشتر بخوانید
راه اندازی و طراحی سایت های اینترنتی و اصول آن

حرف به جای عدد یا کاراکتر
با این که در نام دامنه خود می توانید از عدد یا کاراکترهایی نظیر ( ـ ) نیز استفاده کنید، اما بهتر است تا حد امکان از حروف برای آن بهره بگیرید و از اعداد و کاراکترهای دیگر پرهیز کنید، زیرا به این صورت دامنه تان شکل ظاهری بهتری می یابد.
بهتر است چند گزینه را که به نظرتان بهتر است به عنوان دامنه، انتخاب و به صورت اولویت فهرست کنید.
آیا دامنه انتخابی شما آزاد است
پس از این که چند نام مختلف برای دامنه مورد نظر خود انتخاب کردید، باید ببینید دامنه انتخابی شما آزاد است یا خیر. برای این کار وبسایت های زیادی وجود دارد. می توانید به وبسایت www.who.is بروید و نام مورد نظر را در باکس جستجوی آن تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید.
پس از چند ثانیه می بینید فهرستی از دامنه ها برای شما ظاهر می شود. برای نمونه فرض کنید رستورانی با نام گلناز دارید و می خواهید دامنه ای برای خود ثبت کنید. ابتدا واژه Golnaz را وارد می کنیم. این سایت فهرستی از پسوندهای مختلف موجود را نشان می دهد و در برابر آنها یکی از عبارت های Unavailable (ناموجود) یا Available (موجود) را قرار می دهد. دامنه های ناموجود، دامنه هایی است که قبلا از سوی عده ای دیگر ثبت شده و فعلا امکان ثبت آنها وجود ندارد. همان طور که مشاهده خواهید کرد پسوند com. این کلمه قبلا ثبت شده است، اما برخی پسوندهای اینترنتی Golnaz آزاد است.
ناامید نمی شویم و سراغ گزینه های دیگر می رویم. چون رشته فعالیت مان در زمینه رستورانداری و غذاست، واژه golnazfood را وارد می کنیم. خلاصه این که با اندکی صبر و حوصله و بررسی گزینه های موجود می توان نام دامنه مناسبی برگزید. فراموش نکنید هر بار بهتر است نکات اصلی همچون کوتاه بودن و معنادار بودن نام انتخابی را رعایت کنید.
دات کام یا دات آی آر
با این که پسوند com. آشناترین و رایج ترین پسوند اینترنتی در دنیاست، اما پسوندهای دیگری نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه پسوند org. برای نام سازمان های دولتی یا مردم نهاد (NGO) مناسب است اما هر کشوری پسوندی منحصر به فرد دارد که نشانگر همان کشور است. این دامنه برای ایران به شکلir. است.
ثبت دامنه با پسوند ir. چند مزیت عمده دارد.
نخست آن که هزینه ثبت این نوع دامنه کمتر از دامنه های بین المللی است.
دوم، امکان تاثیر تحریم های بین المللی بر دامنه شما تقریبا از بین می رود. (چند سال پیش بود که مشکلاتی برای سایت های ایرانی دارای پسوندcom.ایجاد شد.)
سوم آن که امکان کلاهبرداری و دزدیده شدن دامنه تقریبا از میان می رود؛ زیرا عامل اصلی اجرایی این دامنه، یک نهاد رسمی در ایران است.
مزیت چهارم این است که بسیاری از واژه هایی که با پسوند com. ثبت شده اند با پسوند ir. آزاد بوده و می توانید براحتی آن را به نام خود ثبت کنید.
در نهایت این که دامنه ir. نوعی هویت ایرانی به سایت شما می دهد. بنابراین اگر مخاطبان شما در داخل مرزهای ایران حضور دارند، پسوند ir. می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای سایت شما باشد.
ثبت دامنه ملی
برای ثبت دامنه ir. ابتدا باید به سایت nic.ir مراجعه و فرم اطلاعات شخصی را پر کنید. پس از مدتی اطلاعات شما تائید می شود و به شما یک شناسه ویژه تعلق می گیرد. سپس می توانید دامنه مورد نظرتان را در آن ثبت یا از عاملان مجاز ثبت دامنه برای این منظور استفاده کنید.
همچنین می توانید دامنه خود را به زبان فارسی ثبت کنید. البته در سایتnic.ir راهنمای کاملی برای ثبت دامنه به زبان فارسی وجود دارد.
دامنه خود را در جایی مطمئن ثبت کنید
کافی است عبارت «ثبت دامنه» را در گوگل جستجو کنید تا با انبوهی از سایت های فروش دامنه روبه رو شوید. اما عجله نکنید! برخی سایت هایی که به فروش دامنه اقدام می کنند، خدمات چندان مناسبی ندارند و به همین دلیل ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید. برای همین بهتر است در این زمینه محتاط باشید. با کمی جستجو می توانید سایت های معتبر و با سابقه ای را در این زمینه بیابید.
بروید. این سایت به یکی از معروف ترین شرکت های بین المللی ثبت دامنه تعلق دارد و در نشانی بالا می توانید فهرست شرکت های ایرانی را که میزبان بیشترین تعداد دامنه هستند، به ترتیب مشاهده کنید. می توانید به نشانی تک تک آنها بروید و شرایط و قیمت های آنها را بررسی کنید. البته این آمار چندان هم کامل نیست، اما شاید تنها مرجع معتبر برای مشاهده شرکت های پرمشتری در کشورهای مختلف از جمله ایران باشد.
سعی کنید از شرکت هایی دامنه بخرید که به شما کنترل پنل اختصاصی دامنه هم ارائه می کنند. در این صورت می توانید در آینده مدیریت بیشتری بر دامنه خود داشته باشید. در پایان این که فراموش نکنید قوانین مربوط به ثبت دامنه وبسایتی را که در نهایت انتخاب می کنید، بدقت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید
۸ عامل موثر برآورد قیمت پروژه‌های سئو

دامنه رایگان
شاید شما هم این ضرب المثل قدیمی را شنیده باشید که «هر چه قدر پول بدهی، همانقدر آش می خوری!». ثبت دامنه هم از این قاعده مستثنا نیست! بی شک دامنه هایی که خریده می شود، از نظر اعتبار و آزادی کاربر بسیار بالاتر از دامنه های رایگان است. با این حال شاید به هزینه کردن تمایلی نداشته باشید و بخواهید از همان ابتدا همه چیز را به صورت رایگان پیش ببرید.
شرکت های زیادی در دنیا دامنه های رایگان به کاربران خود ارائه می کنند. برای نمونه می توانید دامنه خود را در سایتی نظیر codotvu.com ثبت کنید. در این صورت دامنه تان مثلا به صورت www.golnazfood.co.vu خواهد بود.
پس از ثبت دامنه در یک سایت ارائه کننده دامنه رایگان، کنترل پنلی به شما داده خواهد شد که با استفاده از آن می توانید با تنظیم DNS، میزبان (host) خود را به آن متصل کنید. (در شماره بعدی به طور مفصل درباره میزبانی سایت صحبت خواهیم کرد.)
البته با جستجوی عبارت فارسی «دامنه رایگان» نیز با انبوهی از سایت های فارسی که به شما دامنه رایگان می دهند مواجه خواهید شد.
چند نکته تکمیلی
هر دامنه بالقوه توانایی تبدیل شدن به یک برند را دارد. اگر برنامه ای جامع و بلندمدت برای سایت خود دارید، بد نیست پسوندهای مختلفی را برای دامنه خود ثبت کنید. برای نمونه علاوه بر com. و ir. همان دامنه را با پسوندهای org. و net. را نیز ثبت کنید. به این ترتیب در صورت شهرت شما در آینده، کسی به فکر سوء استفاده از نام شما نخواهد بود.
بسیاری از شرکت های معتبر ثبت دامنه، بنا به تقاضای مشتری فاکتور مکتوب خرید دامنه را نیز به وی ارائه می کنند. بد نیست برای دامنه هایی که می خرید، فاکتور هم دریافت کنید تا در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده بتوانید از آن استفاده کنید.
همان طو رکه اشاره شد بهتر است از شرکت هایی دامنه بخرید که کنترل پنل دامنه را در اختیار شما می گذارند. پس از خرید دامنه بهتر است وارد کنترل پنل شده، دامنه تان را قفل کنید. در این صورت دیگر کسی نمی تواند بدون اجازه شما دامنه تان را جابه جا کرده، از آن سوء استفاده کند.