ده یا پانزده سال پیش سازمان ها و کسب و کارهای پیشرو متوجه شدند که اینترنت تبدیل به یک فرصت تازه برای گشایش بازارهای جدید و ارتباطی نوین با مخاطبان و مشتریان شده است. بنابراین آنها در بهترین حالت دامنه ای خریدند، سفارش طراحی وب سایت را به یک طراح دادند و بعد از آماده شدن وب سایت پروژه را خاتمه یافته تلقی کرده و به سراغ کسب و کارشان برگشتند.

اما از آن روز تا امروز خیلی چیزها عوض شده است.
در دنیای امروز تجارت، یک ب سایت مهم ترین سرمایه در فرآیند بازاریابی و مارکتینگ شرکت ها و سازمان هاست. زیرساختی که می توان از آن جهت ترویج و ارائه کسب و کار به انبوه مخاطبان و مشتریان بهره برد.
محتوای سایت شما و فعالیت های بازاریابی آنلاین شما می تواند به عنوان یک فعالیت استراتژیک موفقیت کسب و کار شما را تحت الشعاع قرار دهد. اما برای اینکه این اتفاق در بهترین شکل ممکن خود رخ دهد نیاز دارید تا یک نفر همواره بر روند فعالیت سایت شما نظارت داشته و آن را راهبری کند. این شخص در واقع مدیر وب سایت شما است.
وب به صورت نمائی رشد بسیار زیادی کرده است. ده سال پیش راه اندازی یک وب سایت و اطمینان حاصل کردن از اینکه مشتریان حتما شما را پیدا می کنند کار دشواری نبود. اما با میزان جمعیت استفاده کنندگان امروز اینترنت این کار دیگر چندان ساده به نظر نمی رسد.
وب سایت ها دیگر کارت ویزیت دیجیتالی یا بیلبوردهای تبلیغاتی پانزده سال پیش نیستند. آنها تبدیل به پایگاه های کسب و کار کاملا کاربردی شده اند. وب سایت ها امروز یک بخش کلیدی از هر فعالیت بازاریابی هستند. حتی بگذارید کمی پیش تر برویم؛ هر سازمان و کسب و کاری امروز باید برای وب سایت خود نیز کمپین های بازاریابی ایجاد کند. در تبلیغات چاپی، تلویزیونی، رادیویی و … دیگر لازم نیست کسب و کار و محصول خود را معرفی کنید. کافیست وب سایت خود را معرفی کنید.
افزایش روزافزون پیچیدگی های وب و پیشرفت تکنولوژی های توسعه وب سایت ها به این معنی است که در رقابت های بازاریابی امروز، وب سایت ها و راه اندازی و مدیریت آنها نیازمند سرمایه گذاری های قابل توجهی هستند. دیگر بکارگیری یک طراح که سایت شما را طراحی کند، تحویل بدهد و برود کافی نیست. بنابراین پس از فرایند طراحی سایت به کسی نیاز دارید که مسئولیت مدیریت وب سایت را به وی بسپارید.

بیشتر بخوانید
پورتال درون سازمانی چگونه بر افزایش بهره وری تاثیر می گذارد؟

وظایف و مسئولیت های مدیر وب سایت
حقیقت این است که یک مجموعه ثابت وظایف برای یک مدیر وب سایت در جائی تعریف نشده است. بعضی از وبمسترها (مدیران سایت) یک یا دو ساعت در هفته و برخی دیگر به صورت تمام وقت (Full-Time) به مدیریت سایت های خود می پردازند. برخی از آنها صرفا به مسایل فنی و بروزرسانی محتوا می پردازند و برخی دیگر کمپین های بازاریابی آنلاین را طراحی و اجرا می کنند. اما ما سعی کرده ایم در اینجا برخی از وظایف مشترک وبمسترها (مدیران سایت ها) را ذکر کنیم:
–    حصول اطمینان از صحت قابلیت های عملکردی وب سایت و بروزرسانی نرم افزاری (شخصا یا از طریق ارتباط با شرکت ارائه دهنده نرم افزار)
–    نظارت، ارزیابی و گزارش عملکرد و کارایی وب سایت
–    حصول اطمینان از ثبت و نگهداری هاست و دامنه
–    تولید و بروزرسانی محتوا (اعم از متن، تصویر، ویدئو و …)
–    رسیدگی به مسایل مرتبط با سئو و موتورهای جستجو و ترویج وب سایت بر روی شبکه های اجتماعی
–    پاسخ گویی به اشکالات و ایرادات کاربران وب سایت در نوع استفاده از سایت

شما ممکن است یکی از کارمندانتان را به صورت پاره وقت به عنوان مسئول وب سایت انتخاب کنید. ممکن است این وظیفه را به طراح وب سایتتان بسپارید و از او بخواهید بعد از اجرا و طراحی سایت شما، مدیریت آن را نیز بر عهده بگیرد و یا ممکن است حتی خودتان این کار را انجام دهید. اما بهترین کسی که می تواند این کار را انجام دهد کسی است که به صورت حرفه ای با دنیای وب آشنا بوده و همه ابعاد مدیریت و راهبری موفقیت آمیز یک وب سایت را بشناسد.