در این مقاله به ویژگی ها و مزایای تجارت الکترونیک پرداخته شده است. توصیه می شود قبل از خواندن این مقاله، مطالب گذشته در رابطه با تجارت الکترونیک را مطالعه نمایید.

ویژگی های تجارت الکترونیک را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
–    ایجاد یک سیستم مدیریت سفارش جهانی.
–    پایگاه داده جهانی، منفرد یا توزیع یافته.
–    تعاملات بدون کاغذ
–    مشتریبه انتخاب و ورود سفارش می پردازد.
–    موجودی انبار به تدارک کننده انتقال می یابد.
–    وضعیت مشخص و پویای سفارشات، دریافت، سفارش و تحویل کالا.
–    همکاری گروهی از طریق فناوری گروه‌افزار.
–    سازمان، خدماتش را 24 ساعته و 365 روز در سال ارائه می کند.
–    روابط کاری با شرکا، فروشندگان و گروه های تجاری و اعتماد متقابل.
–    آگاه شدن افراد و تبدیل آنها به کارکنان دانشی.
–    هزینه های عملیات و اداری کاهش می یابد.

مزایای تجارت الکترونیک
کمتر نوآوری در تاریخ به اندازه تجارت الکترونیک توانسته است در خدمت منافع بشر قرار گیرد. جهانی شدن تجارت و کسب و کار و گسترش فناوری اطلاعات توانسته است مزایای بسیاری را برای سازمان ها به همراه داشته باشد. کاهش هزینه ها، دسترسی به میلیون ها نفر از طریق شبکه، تعاملات حقیقی برنامه های کاربردهای مختلف، گسترش اینترنت و کاربرد آن از مزایایی است که افراد سازمان ها و جوامع از آن سود می برند. مزایای تجارت الکترونیک را می توان در سه گروه سازمان، افراد (مشتری) و جامعه تقسیم بندی کرد.

الف- مزایا برای سازمان ها
مزایای اصلی تجارت الکترونیکی برای سازمان عبارتند از:
–    تجارت الکترونیک به فروشندگان امکان می دهد تا به تعداد انبوهی از مشتریان در سرتاسر جهان با هزینه ارتباطی و عملیات اندک دسترسی یابند.
–    موسسات می توانند کالا و خدمات مورد نیاز خود را از دیگر موسسات در حداقل زمان و با هزینه های بسیار پایین تهیه کنند.
–    کانال های توزیع و فروش سنتی را می توان به حداقل رسانیده و یا حذف کرد و هم‌زمان کالاهایی ارزان و با سرعت بیشتر توزیع کرد. در این شیوه واسطه ها حذف گردیده و امکان فروش مستقی به وجود می آید.
–    تجارت الکترونیکی هزینه ایجاد، پردازش، توزیع، نگهداری و بازیابی اطلاعات مکتوب را تا 90 درصد کاهش می دهد.
–    تجارت الکترونیک مسایل مربوط به انبارداری را تحت الشعاع قرار داده و از این طریق زنجیره تامین را اقتصادی تر می کند. این امر به کاهش هزینه های انبارداری و کالا می انجامد.
–    روابط با مشتریان و خدمات رسانی از طریق ارتباطات مستقیم و تعاملی بهبود می یابد.
–    تجارت الکترونیک زمان سفارش و دریافت کالا یا خدمات را کاهش می دهد و از این طریق به بهره برداری بهینه از سرمایه می انجامد.
–    تجارت الکترونیک هزینه های ارتباطات از راه دور را کاهش می دهد زیرا هزینه ارتباطات اینترنتی از شبکه های ارزش افزوده (VAN) بسیار پایین تر است.
–    تجارت الکترونیک مدل های تجارت خلاق را میسر کرده و از این طریق برتری رقابتی و سودآوری را افزایش می دهد.
–    تبلیغات گسترده و هدفمند می گردد.
–    همچنین تجارت الکترونیک می تواند موسسات کوچک را در رقابت با موسسات بزرگ کمک کند.

بیشتر بخوانید
۹ شعار تبلیغاتی برای کلینیک‌های زیبایی در سال ۲۰۲۳

ب- مزایا برای مشتریان (مصرف کنندگان)
–    تجارت الکترونیک از طریق امکان مقایسه بین کالا و خدمات و موسسات، مشتریان را در دسترسی به کالای با قیمت مناسب یاری می کند.
–    تجارت الکترونیک به مشتریان امکان انتخاب بیشتری را ارائه می دهد.
–    انجام تعاملات 24 ساعته در روز را برای مشتریان فراهم می کند.
–    مشتریان به سرعت می توانند به اطلاعات تفصیلی و یا خدمات مورد نیاز دسترسی یابند.
–    در تجارت الکترونیک مشتریان می توانند به کالا یا خدمات خاص خود دست یابند.
–    تجارت الکترونیک امکان شرکت افراد را در طرح های مجازی فراهم می آورد. بنابراین فرد از طریق شبکه می تواند در حراج شرکت و به طور فعال به خرید بپردازد.
–    تجارت الکترونیکی به مشتریان این امکان را می دهد تا با دیگر مشتریان و یا دیگر فروشندگان ارتباط برقرار کرده و به تبادل فکر و تجربیات بپردازند.

ج- مزایا برای جامعه
–    تجارت الکترونیک تسهیل کننده اصلی اقتصاد دیجیتالی است که منجر به توسعه اقتصادی از طریق بهره وری بالا با حداقل تورم می باشد.
–    تجارت الکترونیک امکان کار فرد را در منزل توسعه داده و از طریق کاهش ایاب و ذهاب به کاهش ترافیک و هزینه های اجاماعی آن مانند آلودگی هوا می انجامد.
–    تجارت الکترونیک امکان فروش برخی از کالا یا خدمات را با قیمت پایین تر امکان پذیر می کند. بنابراین گروه های پایین اجتماع نیز می توانند به آنها دسترسی یابند. از این طریق استانداردهای زندگی افراد ارتقاء می یابد.
–    تجارت الکترونیکی به افراد روستایی و گروه هایی که در خارج از شهرها زندگی می کنند، این امکان را می دهد که از کالا و خدمات شهری استفاده کنند که در غیر این صورت امکان بهره برداری برای آنها وجود ندارد، مثلا امکان تحقیق و آموزش از دور.
–    تجارت الکترونیک ارائه خدمات عمومی را تسهیل می کند و از طریق کاهش هزینه های توزیع به افزایش کیفیت خدمات عمومی منجر می شود، مانند بهداشت، خدمات، آموزش.