پورتال سازمان تنظیم مقررات

پورتال سازمان تنظیم مقررات در بوته نقد طراحی و ارتباط رادیویی به آدرس www.cra.ir با هدف ارائه اطلاعات و اخبار سازمان و همچنین ارائه خدمات به متقاضیان فضای فرکانسی کشور راه اندازی شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت میکند. پورتال این سازمان مثل اکثر پورتال های دولتی از طراحی قدیمی و غیر استانداردی برخوردار است. پورتال سازمانی که خود یکی از ارکان فناوری اطلاعات محسوب شده و نقش به سزایی در رقابتی کردن آی تی دارد باید بهتر از این ها باشد.

نقد طراحی

به طور کلی در پورتال سازمان تنظیم مقررات در بوته نقد طراحی و ارتباطات رادیویی از دو رنگ آبی و بنفش استفاده شده که کنتراست زیادی با هم ندارند، اما نکته جالب استفاده از رنگ بنفش به عنوان بک گراند بوده که جلوه و زیبایی پورتال را تحت الشعاع قرار داده است. (مقاله ای در مورد روانشناسی رنگ ها در طراحی پورتال را در مقاله نقش رنگ ها در طراحی سایت بخوانید) سرعت اسلایدر زیاد است و نداشتن افکت باعث شده است جلوه مورد نظر را نداشته باشد و از جذابیت ظاهر پورتال بکاهد. در طراحی جعبه جستجو به هیچ عنوان سلیقه به خرج داده نشده و تغییر مکان آن در صفحات داخلی نسبت به صفحه اصلی پورتال باعث از بین رفتن یکدستی در طراحی پورتال شده است، که این موضوع از نظر طراحی تجربه کاربری یک نقص به شمار میرود. در طراحی این پورتال نیز متاسفانه مانند بقیه پورتال های دولتی از تصاویر بی کیفیت در نقاط مختلف صفحه استفاده شده است. به علاوه برخی از این تصاویر با توجه به اینکه در منو قرار گرفته اند آدرس دهی نشده اند که این امر به هیچ وجه استاندارد نیست.
در منوی ناوبری بخش فوقانی این پورتال نیز دو نقص، خود نمایی میکند. اول جای گیری نامناسب زیرمنوها به نحوی که بخشی از زیر منو با منوی اصلی OverLap دارد و دوم رنگ سفیدی است که در هنگام انتخاب زیر منو ظاهر میشود. بهتر بود این سفیدی کل منوی انتخاب شده را در بر بگیرد و نه بخشی از آن را. علاوه بر این در طراحی منوی سمت راست پورتال از ویژگی Transparency استفاده نشده است که باعث ظاهر شدن یک بگ گراند سفید در هنگام باز شدن زیرمنو ها میشود.

بیشتر بخوانید
چه چیزی پورتال هست چه چیزی پورتال نیست؟

پورتال سازمان تنظیم مقررات در بوته نقد طراحی

شباهت نداشتن نسخه انگلیسی با نسخه فارسی پورتال، طراحی غیر اختصاصی صفحه 404، آدرس دهی نادرست صفحات داخلی در دایرکتوری، یکسان بودن فرمت و چیدمان تمامی صفحات داخلی که بهتر است حداقل از سه فرمت مختلف استفاده شود، بیرون زدگی عکس ها از منوی سمت چپ صفحه اول پورتال، کوچک بودن سایز فونت ها در بعضی نقاط (بعضا به منظور جا دادن متن در دکمه!)، نا درست بودن جایگاه دکمه RSS و خراب بودن آن، فقدان طراحی صفحه اختصاصی ورود کاربر و در نظر گرفتن جایگاه آن در صفحه اول، نبودن فرم تماس در صفحه تماس، سایزبندی نامناسب و غیر یکسان اجزای صفحه به خصوص منوی تب بار (به گونه ای که هر تب سایز متفاوتی دارد)، استفاده از رنگ سفید روی آبی تیره در ساخت تصاویر، تعبیه نکردن ابزارهای کاربردی برای کاربر و جای خالی خدمات الکترونیکی و … از دیگر نکات رعایت نشده در پورتال سازمان تنظیم مقررات در بوته نقد طراحی و ارتباطات رادیویی به شمار میرود.

پورتال سازمان تنظیم مقررات در بوته نقد طراحی طراحی پورتال سازمانی طراحی سایت