پورتال چیست و طراحی سایت با طراحی پورتال چه فرقی دارد سوالاتی است که شرکت های ارائه دهنده پورتال مکررا میشنوند و هر یک برای آن تعریفی دارند. جالب اینجاست که تقریبا این تعاریف در اکثر موارد با هم متفاوت است.

 

برای مشتریان واقعا این سوال پیش می آید که میپرسند چرا قیمت هایی که برای طراحی وب سایت ارائه میشود با قیمت های طراحی پورتال متفاوت است؟ مگر این دو با هم چه تفاوتی دارند. اگر همین الان با دو شرکت ارائه دهنده نرم افزار پورتال تماس بگیرید و از آن ها در این مورد بپرسید احتمال اینکه جواب یکسانی دریافت کنید بسیار کم است. به همین دلیل ما هم یک تعریف دیگر به تعاریف همکارانمان اضافه نمیکنیم. برای تعریف دقیق این عبارت به سراغ وب سایت های مرجع رفتیم. وب سایت ویکی پدیا به نقل از بیزینس دیکشنری در تعریف پورتال آورده است:

 “What is portal? A web portal is most often one specially-designed Web page at a website which brings information together from diverse sources in a uniform way.”

این تعریف در وهله اول پوتال را هم یک وب سایت میداند. پس قبلا از اینکه به ادامه تعریف بپردازیم به این نتیجه میرسیم که در ابتدای تعریفمان از پورتال باید بگوییم : “پورتال وب سایتی است که …”.
این تعریف یک مفهوم کلیدی دارد: یکپارچه سازی؛ این تعریف بیان میکند پورتال اطلاعات و محتواهای گوناگون را از منابع مختلف گرد آوری کرده و یکجا ارائه میدهد. این اطلاعات و محتواها ممکن است محتواهای متنی، عکس تصویر و یا حتی سرویس ها الکترونیکی باشد. به عنوان مثال یک پورتال میتواند صرفا کارگزار فروش اینترنتی بلیت هواپیما باشد. کل فرآیند صدور و رزرواسیون بلیت هواپیما در سیستم دیگری صورت میگیرد  اما پورتال میتواند تحت شرایط خاصی به آن سیستم متصل شده و سرویس الکترونیکی فروش بلیت را برای شما نمایش دهد. واضح است که در این مثال این پورتال نیست که کار صدور و رزرو را انجام میدهد. همانطور که گفتیم پورتال در اینجا صرفا یک کارگزار است.
گمان میکنم با این مثال به تعریف نهایی نزدیک شدیم. و میتوانیم تفاوت طراحی وب سایت و پورتال را اعلام کنیم!  مطلب را با تعریف نهایی به پایان میبریم: “پورتال، وب سایتی است که به صورت اختصاصی برای جمع آوری محتوا از منابع مختلف طراحی شده و قادر است تحت شرایط و پروتکل های خاص با دیگر سیستم ها و نرم افزار خا به صورت یکپارچه عمل کند. “