راه تشخیص یک پورتال چیست؟ از کجا بفهمیم صفحه وبی را که داریم میبینیم جزیی از یک پورتال است یا فقط متعلق به یک وب سایت ساده است؟ نکته ای که در این میان وجود دارد این است که به سادگی و با بررسی ظاهری مجموعه ای از صفحات وب نمیتوان تشخیص داد چیزی که در برابر ماست یک پورتال است یا یک وب سایت ساده!

 

اما تشخیص پورتال ها غیر ممکن هم نیست. تفاوت ها و فرق هایی وجود دارند که اگر موفق به بررسی آن ها بشوید میتوانید در تشخیص یک پورتال و یک وب سایت موفق عمل کنید. در زیر سعی کرده ایم چند نمونه از این تفاوت ها را فهرست و بررسی کنیم:

پورتال ها یکپارچه میشوند: یعنی چه؟ یکپارچگی پورتال ها بدین معنی است که آن ها میتوانند با نرم افزارهای کاربردی دیگر گفتگو کنند و از آن ها اطلاعات و خدمات لازم را گرفته و به کاربر ارائه کنند. اگر بتوانید میزانی از یکپارچگی را در یک وب سایت تشخیص دهید یعنی با یک پورتال روبرو هستید. به عنوان مثال به احتمال زیاد به سیستم ثبت نام یارانه ها سری زده اید! این سیستم به صورت قطعی از یک انجین پورتال بهره میبرد. چرا؟ چون حتما توقع ندارید اطلاعات حساس میلیون ها خانوار ایرانی بر روی یک وب سایت نگهداری شود. این اطلاعات به طور حتم بر روی نرم افزارهای کاربردی دیگری نگاهداری شده و وظیفه پورتال رفاهی صرفا دریافت اطلاعات از شما، ثبت اطلاعات بر روی نرم افزار کاربردی رایانه ها و بازنشانی اطلاعات شما به شما در صورت درخواست شماست.
یکپارچگی در پورتال ها سطوح مختلفی دارد:

  • یکپارچگی در سطح احراز هویت: که با پروتکل ها و استانداردهایی مانند LDAP و CAS پیاده سازی میشود.
  • یکپارچگی در سطح نمایش داده: که  با استانداردهایی مانند WebService و یا فایل های XML اجرا میشود.
  • یکپارچگی در سطح تبادل سرویس: که تحت پروتکل هایی مانند WSRP یا سری استانداردهای JSR صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید
پورتال اینترانتی و چند راهکار برای استفاده بهینه از آن

پورتال ها شخصی سازی می شوند: شخصی سازی کردن بعد از یکپارچه سازی یکی از ویژگی های پورتال هاست. یک پورتال معمولا این توانایی را دارد که برای کاربران مختلف امکان دسترسی و چیدمان اختصاصی محتوا را فراهم کند. به عنوان مثال پروژه  IGoogle (که البته دیگر به دلایل تجاری نشانی از آن نیست) و یا پروژه My Yahoo نمونه های معروفی از شخصی سازی هستند.

پورتال ها اطلاعات را تجمیع میکنند: مفهوم تجمیع یا Aggregation را با یکپارچه سازی یا Integration اشتباه نکنید. تجمیع به معنی جمع آوری و کنار هم قراردادن اطلاعات مختلف و مرتبط جهت تصمیم گیری های خاص است. پورتال ها این توانایی را دارند تا مطالب و اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری گرده و به صورت یکجا به شما عرضه کنند. به عنوان مثال محتوای دایرکتوری یاهو در Yahoo Directory یک نمونه واضح از تجمیع اطلاعات است.